Airbus поставив останній авіалайнер-гігант A380 та закрив програму
Airbus 16 грудня передав авіакомпанії Emirates з ОАЕ останній випущений авіалайнер-гігант A380 та остаточно закрив виробництво цих літаків. Борту надали реєстрацію A6-EVS.
Emirates стала стартовим замовником моделі у 2000 році, коли вона ще не мала конкретної назви та позначалася як A3XX.
Тоді кількість рейсів у світі зростала, і великі аеропорти ставали перевантаженими. A380 з двома поверхами та місткістю до 853 пасажирів мав розв’язувати цю проблему, адже за один рейс можна було перевезти більше людей.
Emirates, яка почала розвивати транзитний вузол в аеропорту Дубая, стала найбільшим замовником A380. При цьому авіакомпанія встановила в літаках інтер’єр, який значно відрізнявся від тогочасних стандартів. Це зменшило кількість пасажирів, але значно збільшило комфорт.
На другому поверсі у першому класі з’явилися дві повноцінні душові кабіни. На обслуговування такого рівня до цього могли розраховувати лише пасажири великих бізнес-джетів.
Також на другому поверсі з’явилася зона відпочинку з барною стійкою – тут пасажири першого та бізнес-класу могли спільно випити або провести час у розмовах.
У першому класі A380 Emirates пасажири летіли у каютах із власним міні-баром. Їх можна було закрити від решти салону перегородкою.
У бізнес-класі сервіс був простішим, проте крісла розкладалися в горизонтальні ліжка.
Закриття програми Airbus A380
Концепція польотів A380 передбачала, що через свій розмір літаки літатимуть між великими вузловими аеропортами. Через це пасажирам доводилося робити більше пересадок, щоб дістатися в потрібне їм місто.
Поява на ринку далекомагістрального Boeing 787 з числом крісел 250-300 показала, що авіакомпаніям та пасажирам сподобалася інша концепція польотів. Літаки менших розмірів, які були економічнішими та могли літати на великі відстані, дозволяли авіакомпаніям відкривати більше прямих рейсів, а пасажирам робити менше пересадок.
В результаті 4-руховий A380 програв найменшим літакам.
Дострокова утилізація
Emirates так і залишилася найбільшим замовником авіалайнерів-гігантів. Проте навіть вона почала сумніватися у його майбутньому та скоротила своє замовлення у 2019 році зі 162 до 123 одиниць. В результаті, через відсутність нових замовлень Airbus оголосив про закриття програми, яка себе так і не окупила.
Останнім часом кілька A380, які відлітали лише 10 років, відправили на утилізацію авіакомпанії Singapore Airlines та Air France. Економіка показала, що дешевше розібрати авіалайнери-гіганти на запчастини, а не літати на них наступні 10-20 років.
Pics of 1st #A380 dismantled by #Tarmac #Airbus @aibfamilyflight @AAF_Aviation @a380fanclub pic.twitter.com/4ufg2qUZ14
— Eurospot (@cliper31) January 1, 2020
У 2019 році глава Emirates Тім Кларк заявив, що A380 залишатиметься значною складовою флоту авіакомпанії як мінімум на найближчі 15 років. Проте вже тоді авіаперевізник списав перші два авіалайнери.
«Літаки виведені з експлуатації, оскільки ми підходимо до великих капітальних ремонтів. І краще списати старий літак і зняти з нього шасі, ніж купувати нові основні стійки шасі за $25 млн. Нам потрібні два, можливо три [літаки], щоб провести ці капремонти», — пояснив таке рішення Кларк.
У 2021 році Emirates оголосила, що частини списаних авіалайнерів-гігантів з її флоту підуть на виробництво меблів та авіаційних сувенірів.