Банки без пояснень можуть блокувати картки своїх клієнтів
Якщо за один день на рахунок надійдуть кілька платежів по 5 тисяч гривень, банк може тимчасово заблокувати рахунок та звернутися за поясненнями, пише Главком.
Українські банки мають право заблокувати картку клієнта та звернутися за поясненнями. Це може статися у разі нетипових операцій, які не відповідають фінансовим можливостям клієнта. Така норма передбачена у законі про фінмоніторинг.
Відповідно до норм закону, банки мають ідентифікувати платників. Якщо за день на рахунок надійдуть кілька платежів по 5 тисяч гривень, банк може тимчасово заблокувати рахунок і звернутися за поясненнями.
Під особливий контроль потрапляють анонімні перекази, коли відправник не підтверджує свою особу під час угоди. Окрім цього, кожен український банк проводить власний фінмоніторинг та на свій розсуд може заблокувати будь-яку транзакцію, яку вважає підозрілою.
Зверніть увагу, що до 5 тисяч гривень можна поповнити готівкою рахунок або картку без ідентифікації особи.
Норми закону не поширюються на:
- оплату житлово-комунальних послуг, оплату податків, штрафів, інших обов’язкових зборів та платежів (незалежно від суми);
- сплату кредиту у розмірі до 30 тисяч гривень;
- перекази для оплати товарів та послуг, які здійснено платником за допомогою платіжної картки (або іншого електронного платіжного засобу), якщо її номер супроводжує переказ (незалежно від суми);
- всі готівкові перекази в межах України у розмірі до 5 тисяч гривень;
- зняття коштів із рахунку.
У вересні 2021 року максимальну суму переказів без ідентифікації було збільшено на 1 гривню. Закон ухвалили тому, що найчастіше українцям було незручно переказувати суму до 4 999 гривень, тому її вирішили округлити.
Крім того, 2021 року у Верховній Раді була спроба підняти максимальну суму анонімних переказів до 25 тисяч гривень, проте рішення було відкладено. Водночас банки встановлюють власні норми системи фінмоніторингу, жорсткість яких може відрізнятися.
Що робити, якщо картку заблокували:
- Телефонуйте до банку. Номер телефону знаходиться на звороті карти, на сайті банку або в мобільному додатку. Співробітник банку запитає дані паспорта та кодове слово (кожен банк по-своєму ідентифікує клієнта) та з’ясує причину блокування. Також для того, щоб розблокувати банківську картку, фінансова установа може вимагати від її власника подати заяву в письмовій формі безпосередньо до офісу або філії банку. Якщо блокування відбулося через помилкове введення PIN-коду, можна розблокувати картку за допомогою дистанційних каналів обслуговування.
- Якщо телефон підтримує режим тонового набору, деякі банки мають екстрену кнопку блокування/розблокування картки. Так вас одразу з’єднають з оператором без черги. Якщо ви перебуваєте у міжнародному роумінгу, заощадите чимало грошей.
- Якщо картку заблокував банк, але ви можете підтвердити останні операції, її розблокують. Якщо картку заблокували з ініціативи платіжної системи, її розблокувати не вдасться – тільки перевипустити.