Через помилку пілота винищувач F-35C упав на палубу авіаносця USS Carl Vinson і звалився в Південно-Китайське море
Військово-морські сили Сполучених Штатів завершили розслідування інциденту з падінням винищувача п’ятого покоління F-35 Lightning II на палубу авіаносця. Аварія сталася в січні 2022 року.
F-35C Lightning II – палубний винищувач, який злітає з авіаносця за допомогою катапульти, а здійснює посадку за рахунок аерофінішера. 24 січня 2022 року літак п’ятого покоління під час посадки впав на палубу корабля USS Carl Vinson, після чого звалився в Південнокитайське море.
Розслідування встановило, що аварія сталася з вини льотчика. Він здійснював “схвалений звичайний маневр”, але при цьому раніше ніколи не виконував його. Під час посадки пілот мав перемикнутися на автоматичний режим для зниження навантаження на себе. Однак льотчик залишився в ручному режимі. Через це F-35C зайшов на посадку без достатньої потужності. Коли пілот це усвідомив, було вже пізно.
Leaked video of the F-35C crash on Carl Vinson, a classic case of ramp strike by the most advanced fielded fighter jet pic.twitter.com/wVl5nLI1bN
— Fighterman_FFRC (@Fighterman_FFRC) February 6, 2022
Унаслідок аварії постраждало шестеро осіб, включно з пілотом, який зміг катапультуватися. Після падіння на палубу винищувач звалився в Південнокитайське море, звідки його підняли лише на початку березня. Літак опустився на глибину 12 000 футів (3,65 км). У засобах масової інформації з’явилося відео невдалої посадки F-35C Lightning II.
Прессекретар Військово-морських сил США Закарі Гаррелл (Zachary Harrell) підтвердив, що пілотом літака був лейтенант із високими показниками, який налітав 370 годин на F-35 Lightning II. Після аварії він не літає у ВМС США, але продовжує службу офіцером.
Пілот заявив, що на момент виконання маневру він був “перевантажений завданнями”. Тепер ВМС США вимагає від льотчиків в обов’язковому порядку активувати автоматичний режим під час посадки. До аварії це було рекомендацією. Усі інші маніпуляції лейтенант виконав відповідно до інструкцій. Літак теж відповідав усім вимогам.
Під час посадки F-35C розвинув високу швидкість, зачепив трап USS Carl Vinson і вдарився носом об палубу. Далі літак зачепився за трос, розвернувся на 90 градусів щодо очікуваної траєкторії, а шасі зачепилося за інший трос. Після цього винищувач почав обертатися проти годинникової стрілки, пілот успішно катапультувався, а F-35C зіслизнув із палуби та впав у море. Усе це тривало менше хвилини.
Вартість втраченого винищувача становила понад $115 млн. Під час аварії уламки пошкодили літак радіоелектронної боротьби EA-18G Growler. На ремонт було витрачено $2,5 млн.