Доведено прямий зв’язок між бідністю матері та слабким розвитком мозку дитини.
В минулому зв’язок сімейного доходу з рівнем розвитку дітей неодноразово фіксували в процесі досліджень методом спостережень, але прямих експериментальних доказів впливу рівня життя на активність нейронів головного мозку досі не було. Американські вчені першими виявили зв’язок між зайвими грошима батьків і розвиненішим мозком дитини.
«Протягом багатьох років відомо, що, виховуючись в умовах злиднів, дитина ризикує постійно відставати за шкільною програмою, отримати низькооплачувану роботу і частіше хворіти,— пояснила нейробіолог Кімберлі Нобль із Колумбійського університету. — Проте, досі ми не могли стверджувати, чи викликає ці відмінності сама бідність або зростання бідності просто асоційовано з іншими факторами, які призводять до цих відмінностей».
Для участі в науковому проекті Baby’s First Year («Перший рік життя дитини»), який вивчає вплив бідності на когнітивний та емоційний розвиток дітей, було залучено тисячу недавно народжених матерів з низьким рівнем доходу, пише Science Alert. Цим сім’ям з Нью-Йорка, Нового Орлеана, Омахи і Міннеаполісу випадковим чином виплачували або по $333 в місяць, або по $20 на місяць протягом перших чотирьох років життя немовляти без будь-яких умов.
На жаль, через пандемію лише 435 із них змогли з’явитися на інструментальне обстеження, щоб дослідники змогли виміряти електричну активність мозку дітей за підсумками першого року експерименту. Однак і ці дані показали, що фінансова допомога малозабезпеченим безпосередньо змінює активність мозку в перший рік життя дитини.
Діти, чиї матері отримували підвищену матеріальну допомогу, виявляли велику активність мозку, у порівнянні з другою групою.
Без подальших досліджень не зрозуміло, чи збережуться ці зміни й чи приведуть вони до поліпшення когнітивних здібностей надалі. Цілком імовірно, що так і буде, вважають автори. На це натякають інші дослідження, що показують, що підвищена активність мозку більш поширена серед дітей, народжених у сім’ях з високим доходом.
Характер минулого дослідження не дозволяє зробити висновок, які саме особливості навколишнього середовища вплинули на підвищення активності мозку у дітей. Автори розраховують розібратися в цьому в найближчому майбутньому.