Експеримент показав, що написане від руки запам’ятовується краще, ніж набір на клавіатурі
Багато хто знає, що в процесі написання шпаргалки до іспиту можна непогано підготуватися. Експеримент за участю японських студентів пояснює, чому це так і як змінюється активність мозку у молодих людей, якщо писати від руки на папері або стилусом на планшеті.
Вчені прагнули з’ясувати, як схожий, на перший погляд, тип фіксування інформації – від руки на папері або стилусом на гаджет – впливає на рівень запам’ятовування та активність мозкових центрів. В цей час все більше студентів і школярів переходять на цифрові замітки та навіть підручники. І поки не ясно, як це впливає на процес навчання. Висновки вчених опубліковані на сайті Токійського університету.
В рамках експерименту вчені рівномірно розподілили 48 добровольців у віці від 18 до 29 років в три групи на основі статі, віку, навичок пам’яті та особистих переваг щодо використання цифрових або аналогових методів фіксації інформації. Їм потрібно було прочитати бесіду двох персонажів, які обговорювали свої плани на найближчі два місяці, а потім записати їх в блокнот або гаджет.
Плани та події, які потрібно записати, включали 14 різних занять, особистих зустрічей і термінів. Перша група записувала інформацію від руки в паперовий блокнот, друга – від руки стилусом на планшеті, а третя отримала великий смартфон і сенсорну клавіатуру на екрані. За часом учасників не обмежували. Добровольці з першої групи закінчили записи через 11 хвилин, другі через 14 і треті через 16 хвилин.
Потім вчені захотіли з’ясувати, хто краще запам’ятав інформацію. Через годину після завершення записів учасників поміщали в апарат МРТ і задавали прості та складні питання про розклад, події і терміни персонажів з бесіди.
Учасники з першої групи показали кращі результати, але тільки за простими питаннями тесту. Більш цікаві відмінності вчені виявили, коли проаналізували активність мозку всіх учасників під час тесту.
Студенти з «паперової» групи показали найбільшу активність в гіпокампі, який грає ключову роль для запам’ятовування і навігації. Це означає, що аналогові методи записи містять багатші просторові деталі, які можна згадати й переміщатися по їх думкою.
Різниця в тому, що цифрові інструменти мають однакову прокрутку вгору-вниз і стандартне розташування тексту, в той час, як зошит для записів або підручник на паперовому носії можна візуалізувати в пам’яті й легше згадати будь-які окремі деталі або позначки на полях, пояснюють вчені.
Ймовірно, у більш молодих людей і підлітків активність мозку буде ще вище при використанні аналогових методів запису, вважають автори.
«Наш основний висновок – потрібно використовувати паперові блокноти для тієї інформації, яку необхідно запам’ятати та вивчити», – підсумував співавтор роботи Сакаї Куніесі.
Він також підкреслив, що творчість, швидше за все, стане більш плідною на тлі постійної взаємодії з гаджетами, просто тому що люди будуть записувати свої твори, музику та інші твори від руки на папері.