Гіперзвуковий літак Destinus розвиватиме швидкість 17,8 тис. км/год (відео)
Швейцарський стартап Destinus SA, заснований підприємцем Михайлом Кокоричем, залучив $29 млн інвестицій на розробку водневого надзвукового літака. Передбачається, що автономний дрон зможе доставляти вантажі між континентами, піднімаючись на висоту понад 50 км, і розвивати швидкість до 17,8 тис. км/год. З Європи до Австралії він може долітати менше, ніж за 2 години. Стартап планує зайнятися спочатку вантажними перевезеннями, а пізніше перейти до пасажирських.
Гіперплан Destinus буде “поєднувати технологічні переваги космопланів з простою фізикою глайдерів, щоб створити літак, який відповідає вимогам гіпервзаємозалежного світу”, – повідомляє стартап. Простіше кажучи, буде здійснювати вантажні авіаперевезення між Європою та Австралією всього за пару годин, працюючи на чистому рідкому водні.
Повністю автономний дрон злітатиме зі звичайних злітно-посадкових смуг аеропортів і підніматиметься на висоту понад 50 км, де буде розганятися вже до гіперзвукової швидкості. В інтерв’ю виданню DroneTalks Кокорич пояснив, що домогтися цього можна за допомогою турбореактивного двигуна першого ступеня, який запустить другий щабель — реактивний двигун, здатний розігнати літак вже до 13–15 Махів на великій висоті, де опір повітря нижчий.
«Нам потрібно розігнати апарат до дуже високих швидкостей за допомогою ракетного двигуна, — сказав Кокорич. — Тому нам треба витратити більше енергії на розгін. Але оскільки ми летимо в десять разів швидше на дуже великій висоті, де в десять разів менше повітря, ніж на 10 км, наші гравітаційні втрати й аеродинамічні втрати будуть невеликими. І все стає дуже привабливим. Фактично ми зможемо переміщати вантаж з одного континенту на інший дешевше, ніж звичайні літаки. Звучить дивно, що це справді так. Ми просто витрачаємо на це менше енергії».
Для цього інженерам Destinus доведеться розробити ракетний двигун, «майже такий багаторазовий, як реактивний», а також систему охолодження, яка захистить літак від впливу жару в «десятки мегават на квадратний метр» під час польоту польоту з такою швидкістю навіть у розрідженій атмосфері.
Очікується, що ранні версії гіперлітака матимуть вантажопідйомність близько однієї тонни, що, як вважають у Destinus, буде корисно для доставки термінових вантажів. Наступні версії планера, за словами Кокорича, «доставлятимуть десятки тонн вантажів між глобальними гіперпортами». Він також повідомив FutureFlight, що в більш пізніх планах передбачені пасажирські версії літака.
Destinus має намір запустити випробування першого прототипу розміром в одну третину протягом наступних 12-18 місяців.
Спочатку він буде оснащений існуючим турбореактивним двигуном, а потім – ATR. Перші два субмасштабні прототипи будуть використовуватися для роботи над аеродинамікою, динамікою польоту, автономними системами та алгоритмами управління. Наступні прототипи міститимуть ATR і ракетний двигун, які в кінцевому підсумку будуть тестувати транспортний засіб на гіперзвукових швидкостях.
У Destinus заявили, що вже розпочали переговори з EASA та іншими авіаційними регуляторами про сертифікацію цього нового типу літака, оскільки на цей час гіперзвук у цивільній авіації не дозволений. «Наші перші два прототипи будуть випробувані в дозвуковому автономному режимі,— сказав Кокорич. — З третім прототипом ми почнемо надзвукові випробування. Всі прототипи повинні пройти випробування та польоти в якості експериментальних літаків відповідно до відповідного класу сертифікації та в ізольованому повітряному просторі».
У команді Кокорича зараз 50 інженерів, що працювали раніше в таких компаніях, як Arianespace, Airbus, Boeing, Європейське космічне агентство, Dassault Aviation і німецька група аерокосмічних досліджень DLR, а також Rolls-Royce і Safran. У 2022 році штат співробітників збільшиться приблизно до 100 осіб.