Головний інженер ракетних двигунів SpaceX покинув компанію Ілона Маска
Вчений-ракетник та за сумісництвом співзасновник SpaceX Том Мюллер (Tom Mueller) не такий знаменитий, як Ілон Маск (Elon Musk), але є одним з ключових людей в компанії. У своєму Твіттері він повідомив, що покинув SpaceX. Бувши технічним директором по двигунах, він очолював команду, яка забезпечує запуски ракет.
«Я пішов із SpaceX сьогодні! Спасибі, Ілон Маск, це було та ще подорож!», — написав він. У відповідь глава SpaceX сказав: «Спасибі за все, що ти зробив для створення SpaceX! Це одні з найкращих моїх спогадів».
I retired from SpaceX today! Thank you @elonmusk, it was quite a ride! pic.twitter.com/zFRvaVLogH
— Tom Mueller (@lrocket) November 30, 2020
До речі, 26 листопада він опублікував у своєму Твіттері коментар, в якому повідомив, що 129-а – його улюблена сторінка в біографічній книзі «Ілон Маск: Як мільярдер-керівник SpaceX та Tesla визначає наше майбутнє». На цій сторінці автор писав: «Хоча Маск добре усвідомлював ризики, пов’язані зі створенням ракетної компанії, у нього була принаймні одна причина вважати, що він може досягти успіху там, де інші зазнали невдачі. Цю причину звали Том Мюллер».
and 109 is my favorite page… https://t.co/LJPPB9nqOt
— Tom Mueller (@lrocket) November 26, 2020
Пан Мюллер познайомився з Ілоною Маском в Лос-Анджелесі на початку 2000-х через спільного друга, і вони вирішили будувати ракети, які одного разу зможуть доставити людей на Марс. Том Мюллер вважає, що якби не надихнув його шкільний учитель математики, він ніколи б навіть не мріяв про те, щоб, бувши дитиною лісоруба із Сент-Марі (штат Айдахо), стати вченим-ракетником.
З дитинства у нього завжди була тяга до ракет, астрономії, наукової фантастики та космосу. Його вчитель в молодших класах середньої школи сказав йому, що він повинен стати авіамеханіком (Мюллер отримав ступінь магістра машинобудування в Лойолі в Лос-Анджелесі в 1992 році, згідно з його сторінкою на LinkedIn).
«Потім, коли я навчався в старшій школі, мій учитель математики запитав, чи збираюся я стати інженером. Я сказав ні. Він був вражений. Він запитав: “Ти хочеш бути тим, хто ремонтує літак, або хлопцем, який їх проєктує?” Якби не той вчитель математики, я, ймовірно, був би механіком або лісорубом, — згадував Том Мюллер в бесіді з журналом LMU Magazine. — Завдяки йому я отримав правильний напрямок, щоб вступити до коледжу». А у виступі на церемонії вручення дипломів 2018 року в Університеті Айдахо він додав: «Ніхто не говорив мені, що у мене є здібності стати інженером. Я навіть не знав, що роблять інженери. Цей вчитель змінив моє життя і направив мене на шлях успіху».
Мюллер і троє його братів та сестер виросли у машин, тому що їх батько 45 років працював лісорубом. «Я виріс на лісозаготівлях в оточенні обладнання та бензопил. Ви багато чому можете навчитися в такому середовищі. У мене був той рідкісний дар, коли я міг легко зрозуміти, що спрацює. Якщо хто-небудь давав мені специфікації іншого типу двигуна, я міг легко уявити, як він буде працювати», — згадував інженер.
Одного разу він засмутив батька, розібравши газонокосарку: «Мій батько прийшов додому і виявив деталі по всьому двору. Він був злий, тому що вирішив, що вони більше не зберуться разом. Я витягнув поршні та вийняв клапани. Але я зібрав все назад, і газонокосарка заробила. На Різдво я завжди хотів отримати щось на зразок металевого конструктора Erector Set».
Мюллер працював лісорубом під час літніх канікул в школі. «В мене багато теплих спогадів про лісозаготівлі, є і не дуже, але я зрозумів, що це не те, чим я хотів би займатися все життя. І це допомогло мені зосередитися на школі, — сказав Том Мюллер. — Мій батько вважав, що людина повинна пробивати свій шлях у житті без подачок та безкоштовних подарунків. Я сам платив, … платив за свою машину, за навчання в коледжі, і я дізнався, як правильно виконувати свою роботу та завжди підтримую людей, які працюють. Те, що він навчив мене трудової етики та порядності, є частиною моїх основ. Ці уроки супроводжують мене все моє життя». Мюллер, перший зі своїх найближчих родичів вступив до коледжу, отримав ступінь бакалавра в Університеті Айдахо в 1985 році.
Після школи він вирішив поїхати на Захід. Зрештою, в Айдахо не було надлишку інженерних посад. Він упакував свої речі та вирушив до Каліфорнії — батько не знав, що робити з кар’єрними амбіціями сина. Мюллер працював там в TRW, яка надавала технологічні продукти й послуги для автомобільного, аерокосмічного та інших ринків в Лос-Анджелесі (компанія була придбана військовим підрядником Northrop Grumman Corporation у 2002 році). Але не працював над ракетними двигунами.
Заради натхнення Том Мюллер будував ракети у власному гаражі по ночах і у вихідні в аматорському ракетному клубі. До початку 2002 року він працював на орендованому складі, щоб закінчити свою ракету. Водночас Ілон Маск вже ставав мультимільйонером: в липні того ж року він і його співзасновники продали PayPal компанії eBay за $1,5 млрд. Ілон Маск обмірковував запуск свого наступного підприємства.
Член ракетного клубу познайомив Мюллера з Маском, і останній поставив йому одне питання: «Чи зможеш ти побудувати щось більше?». В остаточному підсумку Том Мюллер так і не запустив ракету, над якою працював в гаражі, тому що він пішов працювати з Ілоною Маском в компанію, яка згодом стала SpaceX. «У Тома був відмінний досвід розробки двигунів в TRW, — згадував Ілон Маск в бесіді з Popular Mechanics. — Мені також дуже сподобалося, що він своїми руками побудував та випробував ракетне обладнання».
«Коли я зустрів Ілона, ракетний двигун був ключовою технологією для SpaceX, — сказав Том Мюллер у розмові з LMU Magazine. — Крім того, мені дуже сподобався бізнес-план Ілона і то, як він хотів заснувати компанію. І у нього був для цього капітал. Тому, коли Ілон сказав (мені й іншому потенційному співробітнику), що якщо ви, хлопці, приєднаєтеся, ми створимо компанію, і я став одним з трьох співзасновників». Вони з третім співзасновником Крісом Томпсоном (Chris Thompson) заснували компанію в травні 2002 року.
У SpaceX Том Мюллер отримав можливість зосередитися на ракетній техніці своєї дитячої мрії. Протягом десяти років Мюллер був віце-президентом по двигунах, а в травні 2014 року взяв на себе роль технічного директора в тому ж напрямку.
Створення двигунів для втілення в реальність польотів людей на Марс — це зовсім не те, що рубати дерева в Айдахо. Розмірковуючи про свою кар’єру, Мюллер говорить, що його успіх обумовлений поєднанням здібностей та удачі. «Дізнайтеся, що у вас добре виходить, і знайдіть те, що вам подобається. Сподіваюся, це одне й те саме. Тоді зробіть з цього кар’єру, — зазначив Том Мюллер на виступі в університеті. — Здібності та удача створюють успіх. Якщо у вас є здібності, тоді удача — це ваша можливість. Мені дуже пощастило, що я зустрів відповідного візіонера, і через мої пристрасті до ракетної техніки мене запросили до участі в підприємстві, яке перетворилося в SpaceX. Направте свої мрії й енергію до нових захопливих рубежів».