Які саме F-16 Україна отримає від Нідерландів та Бельгії
Що необхідно знати про їх стан та модернізації
Відповіді на питання коли були вироблені F-16 для України, в якій вони модернізації, що прямо впливає на бойові можливості та на скільки довго вони можуть літати
Нідерланди та Данія офіційного повідомили, що посилять Україну винищувачами F-16, що означає більш ніж значний ресурс для передачі машин. Це до (за уточненою інформацією саме “до”) 42 одиниць F-16 у Нідерландах та вже оголошена кількість у 19 винищувачів від Данії з її загального авіапарку у 44 одиниці.
Але треба розуміти, що максимальна кількість машин, яка передається Україні є не питанням будь-якого політичного рішення, а стану літаків. Бо навіть приклад Данії прямо говорить, що лише 30 з 44 винищувачів знаходяться у льотному стані. А причина цьому, те що ці літаки вкрай не нові.
Коли були вироблені F-16 для України
Ще наприкінці 70-х років для європейських операторів F-16 виробництво машин було локалізовано у Нідерландах та Бельгії на заводах Fokker та SABCA, де вони вироблялись до середини 90-х років. Перший F-16 для повітряних сил Нідерландів був виготовлений ще у 1979 році, а останній у лютому 1992 року.
Загалом країна мала доволі потужний авіапарк з 213 машин, але із завершенням Холодної війни активно почала його скорочувати, частково списавши машини, частково продавши їх до Йорданії та Чилі. Й саме тому поточна кількість F-16 у Нідерландах 42 одиниці, які, за логікою, мають бути з останніх партій.
Данія почала отримувати F-16 з січня 1980 року, спочатку замовивши 58 винищувачів, а у середині 80-х замовила ще 12, які прийшли на заміну найбільш зношеним літакам першої партії. Це замовлення було виконано орієнтовно на рівні кінця 80-х років.
На відміну від Нідерландів, Данія не продавала свої машини, а просто виводила їх з експлуатації в міру вичерпування їх ресурсу. При цьому, хоча кількість F-16 у Данії формально 44 одиниці, лише 30 з них вважаються у льотному стані.
Саме тому у питанні скільки машин буде передано відіграє роль їх стан. Не всі з них вочевидь будуть знаходитись у льотному стані, й не всі у боєздатному. Деякі з них будуть використанні для навчання, деяким світить лише стати донорами запасних частин, але значна частина все одно посилить Повітряні сили України.
Яка версія F-16 буде передана Україні
Всі F-16 нідерландських та данських повітряних сил проходили модернізацію з середини 90-х років до середини 2000-х за програмою Mid-Life Update – MLU, а також регулярно обслуговувались для продовження строків експлуатації.
Якщо брати основне, то F-16 MLU відрізняється тим, що відбулась заміна РЛС на AN/APG-66(V)2, яка має дальність виявлення цілей до 110 км. А для використання високоточного озброєння додано можливість підвіски контейнерів типу Lantrin або Litening. Також було оновлено бортовий комп’ютер, бортове індикаційне обладнання, системи РЕБ, навігації та зв’язку, польотів на низьких висотах.
Тобто F-16 MLU хоча й далеко до останньої версії F-16V Block 70/72, але це вже повноцінний багатофункціональний винищувач, який цілком може виконати цілий ряд задач. Включно з тим, що б вести повітряний бій на дальностях понад 100 км та використовувати широкий набір високоточного озброєння.
Водночас не слід відкидати сценарій, що деякі винищувачі можуть пройти певні додаткові модернізації, особливо враховуючи графіки їх передачі, які будуть розтягнуті у часі. Наприклад, за словами очільниці данського уряду Метте Фредеріксен до кінця 2023 року будуть готові до передачі шість літаків, у 2024 – вісім, у 2025 – п’ять.
На скільки довго вживані F-16 можуть літати
F-16 зарекомендував себе, як більш ніж довговічна машина, яка завдяки розвинутим та опрацьованим програмам модернізацій та продовження строків експлуатації буде у строю ще довгий час. При цьому навіть у США, де ці винищувачі будуть у строю до 2050-х років. І мова йде про машини F-16C/D, які почали виробляти у середині 90-х років.
Відносно ж саме тих, які передаються України, то найкращим прикладом для України є Румунія, яка також експлуатує вживані F-16. Більше того, вживані норвезькі машини були вироблені на тих самих заводах у Європі, у той самий час та проходили ті самі модернізації. Тобто можливо просто дивитися на приклад Бухареста.
І повітряні сили Румунії планують експлуатувати F-16 до середини 2030-х років за рахунок проведення всіх регламентних ремонтів. При цьому румунський уряд вже працює над питанням їх заміни, бо чергу за F-35 необхідно займати якомога швидше, бо вона розтягнулась вже не 8 років.
Водночас експлуатація літаків в умовах війни значно, у рази, швидше “випалює” ресурс машин. І це також треба враховувати для оцінки кінцевих строків експлуатації машин. Але у будь-якому випадку питання “винищувач для Перемоги” у ЗСУ вже вирішено.