Хто зніматиме серіали за державні гроші: партнери росіян та особи, наближені до Офісу Президента
В цьому році декілька компаній, що виграли на конкурсі кінопроектів для державного фінансування в Україні, опинилися під підозрою у зв’язках з представниками влади, зокрема Офісом Президента України, та російськими партнерами. Цей конкурс став предметом гучного скандалу після того, як громадськість висловила обурення щодо деяких проектів, на які планувалося спрямувати бюджетні кошти.
Важливо відзначити, що йдеться про значний бюджет у розмірі понад 400 мільйонів гривень, який Міністерство культури виділило на реалізацію кінопроектів та серіалів. Однак цей конкурс не минув без скандалу. Влітку громадськість висловила серйозне обурення, дізнавшись про спрямування коштів на конкретні проекти. Особливо гучною стала реакція на роботу “СМТ. Інгулець” у виконанні телеведучого Юрія Горбунова, адже головний герой цього проекту був надзвичайно схожий на відомого аграрія Олександра Поворознюка. Така ситуація викликала бурхливі обговорення в соцмережах, де громадяни України активно критикували рішення влади витрачати великі суми на кінопроекти в умовах, коли країна переживає військові дії на Сході. Обставини досягли такої серйозності, що президент України Володимир Зеленський особисто втрутився, вимагаючи від чиновників знайти інші джерела фінансування для подібних проектів і публічно попросив міністра культури Олександра Ткаченка піти у відставку. Попри те, що Ткаченко подав у відставку і здавалося, що гучний скандал вщух, питання щодо об’єктивності відбору проектів залишається актуальним. Журналісти Bihus.Info з’ясували деякі деталі конкурсу і його учасників.
Державне підприємство “Мультимедійна платформа іномовлення України”, розпорядник фінансових коштів, після короткої перерви, вочевидь, щоб скандал трішки вщух, продовжило укладання договорів із переможцями.
Згідно з інформацією, учасники конкурсу мали менш як три тижні для подання заявок. Процедура була максимально закритою, і деталі щодо комісії, яка обирала переможців, не були оприлюднені. Все, задля того щоб ніхто “чужий” не зміг “пробитися” до державних коштів.
Отже, серед вигравших знаходиться компанія “Фільмстрім”, яка отримала понад 30 млн гривень для реалізації трьох проектів. У минулому вона співпрацювала з російськими акторами та телеканалами, що належали олігархам, таким як Рінат Ахметов. Власник “Фільмстріму”, Віталій Сіренко, має досвід роботи в Росії і був засновником російської компанії “СВ Синема”.
Ще одна компанія, “Енерджі фільм продакшн”, отримала майже 40 млн гривень для виробництва трьох кінопроектів. Вона була заснована Віталієм Сіренком, але зараз належить продюсерці Наталії Богомоловій, яка працювала із Сіренком у минулому.
Компанія “Основа фільм продакшн” отримала кошти для стрічки “Чотири вікна”. Її фільм “Юрик” був предметом критики через невідповідність реальним подіям. Одна з продюсерок, Тетяна Куц, згодом вибачалася за свої проросійські заяви. Вона також кандидатувала на виборах від проросійської партії, але безуспішно.
Ці відомості викликають питання щодо об’єктивності конкурсного відбору і можливих зв’язків між учасниками та представниками влади.
На додачу до попередніх деталей щодо конкурсу кінопроектів, є інформація про додаткові компанії, які отримали державне фінансування, і які, за даними журналістів, мають зв’язки з представниками влади, зокрема, Офісом Президента України.
“Артформс Продакшн Україна” з Тетяною Гнєдаш, колишньою дружиною ексміністра Ткаченка на чолі, отримає майже 16 млн гривень на виробництво серіалу “ОПГ”.
Компанія “Кінокіт”, пов’язана з ексзаступником голови Офісу Президента Кирилом Тимошенком, також отримала кошти на зйомки “Театру бойових дій”. Цікаво, що за часів праці Тимошенка в ОП, “Кінокіт” активно отримував замовлення від телеканалу “Рада”, де Тимошенко часто виступав.
“Мейнстрім Пікчерз” з Артемом Колюбаєвим, бізнес-партнером голови Офісу Президента Андрія Єрмака, отримає понад 20 млн гривень на виробництво трьох військових драм. Цікавим є той факт, що Колюбаєв нещодавно став учасником численних бізнесів, включаючи будівництво і виробництво безпілотників. Його бізнес-партнер у цьому проекті, режисер Олексій Кірющенко, також був частиною комісії, що визначала переможців конкурсу, включаючи проекти Колюбаєва.
З усіх цих відомостей стає зрозуміло, що вибір проектів для державного фінансування може мати певні зв’язки і інтереси з представниками влади, що ставить під сумнів об’єктивність та прозорість цього процесу.