Колишні інженери SpaceX запропонували новий підхід до VTOL
Головна проблема електричних апаратів вертикального зльоту і посадки – це власне і є сама система вертикального зльоту і посадки. Зручність дається дорогою ціною – для зльоту без розгону потрібно стільки енергії, що потрібна величезна батарея. А при горизонтальному польоті вертикальні пропелери (якщо вони не адаптивні) збільшують аеродинамічний опір і знижують максимальну швидкість. Оригінальне рішення пропонують два колишніх інженери SpaceX, які брали участь у створенні ракети Falcon 9.
Стартап Talyn Air розробляє простий, швидкісний електричний літак, який набуває можливості eVTOL
завдяки відокремлюваній платформі вертикального зльоту. Ідея проста: система VTOL, яка скидається, коли вона не потрібна. Апарат Lyft з вісьмома великими гвинтами, встановленими попарно, кріпиться до верхньої частини корпусу іншого апарату – Cruise. За допомогою власного джерела енергії Lyft піднімає Cruise вгору і розганяє до потрібної швидкості, після чого вони поділяються, і Lyft повертається на базу. Тобто система сильно нагадує ту, що реалізувала компанія Virgin Galactic для суборбітальних космічних польотів.
Сенс ідеї інженерів в тому, що у Lyft є можливість постійно поповнювати запаси енергії, які йдуть на зліт і посадку, пише New Atlas. А Cruise тим часом може розігнатися до 322 км / год і перевезти п’ять пасажирів на відстань понад 500 км, не витрачаючи на зліт енергію свого акумулятора.
Апарат може приземлитися самостійно, як звичайний літак, або знову зістикуватися в повітрі з Lyft і сісти на майданчик вертикально. Для цього у Lyft є крила як у глайдера і пара штовхаючих пропелерів.
Безсумнівно, цей підхід має свої недоліки. По-перше, стикування в повітрі – справа непроста. З’єднання двох апаратів повинно бути досить простим, щоб злети та посадки проходили швидко і гладко, але при цьому надійним, щоб підняти електролітак з п’ятьма пасажирами з землі. Плюс це обладнання не повинно позначатися на аеродинамічних якостях Lift. По-друге, при такій конструкції динаміка при переході від вертикального до горизонтального польоту буде набагато складніша.
Не кажучи вже про те, що процес сертифікації – головний біль для кожного розробника eVTOL – для Talyn виявиться справжнім пеклом. Не тільки тому, що доведеться сертифікувати два літаки замість одного, а й тому, що Lyft повинен працювати автономно.
Колишні інженери Airbus теж взялися за створення VTOL, але вирішили розробити гібридний варіант, щоб не чекати прориву в області акумуляторів. Перший проєкт компанії – літальний апарат Atea, який годиться для зльоту і посадки та з ВПП, і з вертолітних майданчиків.