Літієві акумулятори за останні десять років подешевшали майже в десять разів
Ми постійно скаржимося на недостатню ємність та дорожнечу акумуляторів, але за останні десять років літієві батареї стали дешевше майже в десять разів. Людина з 2010 року була б в захват від цін на літієві акумулятори у 2020 році. І справа навіть не в технологіях. Банально виросли обсяги виробництва. Правда, далі темпи зниження цін істотно знизяться, про що (і багато іншого цікавому) говорить свіжа аналітика.
Згідно з новим галузевим дослідженню BloombergNEF, середня вартість літій-іонних акумуляторів у 2020 році впала до 137 доларів за кВт · год. Це зниження з 2019 року на 13% з поправкою на інфляцію. Останні дані свідчать про разючий прогрес за останнє десятиліття в області акумуляторних технологій, при цьому ціни на комплекти з 2010 року знизилися на 88%.
Місткі доступні батареї будуть мати важливе значення для відмови світової економіки від викопного палива. Літій-іонні батареї є ключовою технологією для електромобілів. Вони також необхідні для згладжування перебоїв в подачі електроенергії вітряними електростанціями та сонячними батареями. До недавнього часу все це не мало сенсу без істотних державних субсидій та спеціальних «зелених» тарифів. Але тепер все змінюється, і незабаром літій-іонні акумулятори, точніше, зниження цін на них почне грати головну роль в зміні тенденцій в транспорті й генерації електрики.
За оцінками BloombergNEF, до 2024 року ціни на акумуляторні батареї впадуть до 100 доларів за кВт · год. Це приблизно рівень, необхідний для того, щоб електромобілі без субсидій стали конкурентоспроможними за ціною зі звичайними автомобілями на ДВЗ. З огляду на те, що електромобілі дешеві в зарядці та, ймовірно, зажадають менше обслуговування, ніж звичайний автомобіль, протягом наступного десятиліття вони стануть все більш привабливим варіантом для власників.
Вирішальний фактор в зниженні цін на акумулятори аналітики BloombergNEF бачать в розширенні виробництва, а не в технологіях. Чим більше товару випускається, тим він дешевше. За оцінками BloombergNEF, швидкість зниження цін на акумулятори становить близько 18% після кожного подвоєння обсягів виробництва. Так, в період з 2010 по 2020 рік обсяги виробництва літієвих акумуляторів виросли у 264 рази! На жаль, далі розширювати виробництво з такими темпами навряд чи вийде. Тому в наступне десятиліття ціни на батареї будуть знижуватися все менше і менше.
Наприклад, в період з 2018 по 2019 ціни на батареї знизилися на 13% і ще на 13% з 2019 по 2020 рік. Але навіть це обіцяє, що ціни на акумуляторні батареї впадуть до $58 за кВт · год у 2030 році та до $44 за кВт · год у 2035 році. Це той рівень цін, коли електротранспорт стане привабливішим, ніж звичайні автомобілі.
Всі наведені вище цифри усереднені. Аналітики BloombergNEF мають можливість сказати щось цікаве по конкретних компаніях і регіонах. Зокрема, батареї Tesla вони оцінюють в ще меншу суму, ніж в середньому на ринку, а саме — $115 за кВт · год у 2020 році ($128 за кВт · год у 2019 році). При цьому, за оцінками BloombergNEF, у 2020 році на частку Tesla припадало 25% світового ринку електромобілів.
Але лідирує в усьому Китай, куди ж без нього). У цій країні найдешевші у світі літієві акумулятори, вартість яких у 2020 році нижче ніж $100 за кВт · год (у деяких виробників). І не дивно. У Китаї зосереджено три чверті світових виробничих потужностей з виробництва акумуляторів, а це обсяги та конкурентні ціни.
Цікаво, що найнижчі у світі ціни були на великі акумуляторні батареї, які використовуються в китайських електричних автобусах та комерційних вантажівках. Середня ціна комплекту акумуляторів для цих китайських автомобілів становила 105 доларів за кВт · год, в порівнянні з $329 для електричних автобусів та комерційних автомобілів в іншому світі. Це стало наслідком політики влади, які активно розвивають виробництво комерційного електротранспорту та інфраструктуру для його експлуатації. Всім іншим залишається тільки заздрити та брати приклад з ефективних ініціатив.