NASA втратило зв’язок із марсолітом Ingenuity. Місію Perseverance довелося призупинити (на щастя, не надовго)
З моменту свого першого короткого перельоту 19 квітня 2021 року марсіанський вертоліт-дрон Ingenuity здійснив ще 27 польотів, подолавши майже 7 км по поверхні Червоної планети й випередивши марсохід NASA Perseverance. Він значно перевершив очікування та надії вчених та інженерів. Проте останнім часом у невеликого автоматизованого вертольота виникли проблеми через скупчення пилу на сонячних панелях. Вона знижує здатність Ingenuity заряджати шість літій-іонних акумуляторів. А тим часом північна півкуля Марса наближається до піка зими, який настане за два місяці. Через ці проблеми 3 травня фахівці NASA втратили зв’язок з вертольотом.
«Коли стан заряду акумуляторної батареї впав нижче за нижню межу, програмована користувачем вентильна матриця (FPGA) була відключена. FPGA керує робочим станом Ingenuity, включаючи та вимикаючи інші елементи авіоніки за потреби для максимального енергоощадження. Вона також керує обігрівачами, які дозволяють вертольоту працювати під час холодних марсіанських ночей, підтримує внутрішній годинник і контролює, коли гелікоптер має включитися для сеансів зв’язку з Perseverance», — зазначили в NASA.
Ingenuity приземлився на Марсі в лютому 2021 року як невеликий компонент набагато більшого марсохода Perseverance, який він використовує як міст для зворотного зв’язку з Землею. Після того, як на початку цього місяця вертоліт вимкнувся, інженери вирішили, що після сходу сонця та підзарядки батарей Ingenuity, він спробує зв’язатися з марсоходом. Але через перезавантаження внутрішнього годинника цього зробити не вдалося. Тому команда інженерів наказала Perseverance призупинити всю свою поточну наукову діяльність на добу та чекати на сигнал Ingenuity. Таким чином, майже через 13 місяців вся марсіанська місія була призупинена в надії врятувати маленький літальний апарат (1,8 кг).
На щастя, Ingenuity вийшов на зв’язок приблизно через 24 години. За даними NASA, він був стабільним, а сонячні панелі змогли зарядити батареї до 41%. Інженери кажуть, що сподіваються відновити льотну кампанію Ingenuity протягом кількох днів після того, як батареї гелікоптера будуть повністю заряджені. Однак інженерам NASA довелося зробити досить рішучі кроки, щоб зберегти заряд батарей Ingenuity. Наприклад, вони наказали обігрівачам вертольота включатись лише тоді, коли температура батареї падає до -40 градусів, що набагато нижче, ніж попередня позначка -15 градусів за Цельсієм.
Невідомо, скільки компонентів транспортного засобу обходитимуться без цього додаткового обігріву під час холодних марсіанських ночей. І Марс ставатиме лише холоднішим і темнішим протягом наступних 10 тижнів у міру наближення піку зими.