Новий літак X-plane буде без зовнішніх рухомих частин, що зменшить вагу та покращить продуктивність
DARPA вибрало компанію Aurora Flight Sciences для створення повномасштабного X-plane, щоб продемонструвати життєздатність використання приводів активного керування потоком (AFC) для основного керування польотом.
У 1903 році брати Райт керували першим у світі літаком, який використав деформацію крила для успішного польоту. З того часу практично кожен літак використовував систему рухомих зовнішніх кермів для управління польотом.
X-65 змінить цю парадигму проектування управління польотом, використовуючи струмені повітря з джерела під тиском для формування потоку повітря над поверхнею літака, а ефектори AFC на кількох поверхнях контролюють крен, тангаж та нишпорення літака. Очікується, що усунення зовнішніх рухомих частин зменшить вагу та складність, а також покращить продуктивність.
«X-65 – це демонстратор технологій, його ромбоподібна форма крила розроблена, щоб допомогти нам максимізувати те, що ми можемо дізнатися про AFC у повномасштабних реальних випробуваннях», – сказав доктор Річард Влезієн, керівник програми DARPA.
X-65 буде побудований з двома комплектами приводів управління – традиційними закрилками та кермами напряму, а також виконавчими механізмами AFC, вбудованими у всі підйомні поверхні. Це одночасно мінімізує ризик та максимізує розуміння програми ефективності контролю. Характеристики літака з традиційними кермовими поверхнями слугуватимуть базою; наступні тести будуть вибірково блокувати рухомі поверхні, використовуючи натомість ефектори AFC.
Безпілотний X-65 масою понад 3170 кг матиме розмах крил 9 метрів і здатний розвивати швидкість до 0,7 маху. Його вага, розмір та швидкість, аналогічні військово-навчально-тренувальному літаку, роблять результати льотних випробувань актуальними для проектування реальних літаків.
«Ми будуємо X-65 як модульну платформу – секції крила та виконавчі механізми AFC можна легко замінити, щоб дозволити їй продовжувати працювати як випробувальний об’єкт для DARPA та інших агентств ще довгий час після завершення проекту CRANE», – сказав Влезієн.
Aurora Flight Sciences вже розпочала виготовлення X-plane; X-65 планується випустити на початку 2025 року, а перший політ заплановано на літо цього року.