Опитування українських стартапів: 24% продовжують роботу, 46% – працюють частково/віддалено, 28% – не працюють зовсім
З метою оперативного реагування на нові виклики, які стоять перед учасниками стартап-екосистеми України в умовах воєнного стану, Український фонд стартапів провів онлайн-дослідження екосистеми.
В опитуванні взяли участь близько 150 засновників українських стартапів.
Респонденти відповідали на питання про можливості продовження своєї діяльності, зокрема, необхідність релокейту, роботу команди, потреби у фінансуванні та інвестиціях, подальші плани розвитку проєктів тощо.
Результати дослідження дозволяють проаналізувати актуальний стан української стартап-екосистеми. Зокрема: щодо локації команд стартапів: 71% залишились в Україні, 28% – наразі частково за кордоном і лише 1% – повністю виїхали з країни.
Важливо зазначити, що чимало команд стартапів долучились до ЗСУ, лав територіальної оборони чи ІТ армії, допомагають фінансово чи медійно, волонтерять… У всіх є розуміння, що в реаліях воєнного часу важливий внесок кожного. Одні стартапи роблять всі свої сервіси безкоштовними для користувачів, інші – активно створюють нові платформи, маркетплейси чи інші діджитал-проєкти, де об’єднуються ті, хто готовий надавати допомогу, і ті, хто її потребує.
Опитування показало, що зараз, під час війни, не важливо у якій сфері працює стартап, – всі прагнуть наблизити перемогу всіма можливими способами. Неможливо не відмітити патріотичний дух українських стартапів, які не можуть залишатись осторонь, коли в рідній країні – війна.
Водночас вітчизняні стартапи намагаються адаптуватися до нових умов роботи під час воєнного стану і докладають чималих зусиль, аби зберегти працездатність бізнесу та не припиняти роботу.
24,3% опитаних стартапів – продовжують роботу, 46,7% – частково працюють (переважно віддалено), 28% – не працюють зовсім, 1% – змінили сферу своєї діяльності.
Можливості для продовження діяльності стартапів у всіх різні: 38,5% респондентів мають заощадження максимум на 1 місяць, 37,2% на 1-3 місяці, 16,7% – на 3-6 місяців, 7,6% – на пів року і більше.
Загалом, якщо говорити про подальший розвиток стартап-проєктів, результати дослідження показали, що 41,1% стартапів на сьогодні не мають заощаджень та фінансових можливостей на розвиток стартапів.
Переважна більшість опитаних стартапів (99% респондентів) зазначили, що потребують фінансової підтримки.
Водночас 85% респондентів мають розуміння і бачення того, що робити далі, та продовжують будувати плани розвитку власних проєктів на майбутнє.
37,4% стартапів потребують релокації проєкту та команди на тимчасовій чи постійній основі.
Серед найближчих завдань стартапи називають збереження команди та її безпека, переформатування бізнес-моделі, мікрозайми, пошук іноземних інвестицій, фандрайзинг тощо.
«Українська екосистема стартапів може бути прикладом для світу. Попри складні умови, стартап-індустрія в Україні намагається триматись на плаву. Але талантам треба допомагати. Бо їх знання і компетенції – це основний ресурс стартапів. В умовах війни українські стартапи не тільки встали пліч-о-пліч з захисниками нашої країни та роблять все, що можуть, на інформаційних та ІТ фронтах, вони також намагаються зберегти життєздатність своїх проєктів, продовжують працювати та рухатись вперед.
Не варто думати, що стартап-екосистема в Україні паралізована. Навпаки. Понад 70% стартапів залишились в Україні. Вони максимально мотивовані, щоб продовжити реалізовувати свої проєкти. Зараз їм вкрай необхідна підтримка та інвестиції. Тому ми закликаємо міжнародних партнерів підтримати українські стартапи, а значить, і економіку нашої країни.
Економічний фронт у цій війні є настільки ж важливим, як і військовий. Тож, об'єднуймо зусилля для продовження розвитку інноваційного потенціалу України»