Під приводом «містобудівної реформи» слуги протягнули закон 5655 який повністю нівелює будівельні норми в Україні
Вчора під вечір Верховна Рада ухвалила в цілому законопроєкт №5655 щодо реформування сфери містобудівної діяльності, який, зокрема, критикували глави українських міст та селищ, архітектори та громадські активісти.
Про це повідомили у Telegram нардепи Ярослав Железняк та Олексій Гончаренко.
Законопроєкт в цілому підтримали 228 народних депутатів. Це в основному Слуги Народу та вихідці з ОПЗЖ.
“Слуги народу” зібрали голоси по суті завдяки народним депутатам, які були обрані від проросійської політичної сили ОПЗЖ, а також тих, то входить у депутатську групу “За майбутнє” і “Довіра”, – підкреслюють в русі “Чесно”.
“Низка громадських організацій і ЗМІ наголошували на тому, що реформу проводять без належного обговорення. Це реформа, за якою буде відбуватися відбудова країни та громадяни не будуть мати на цей процес належного впливу. А краще сказати, ЖОДНОГО впливу.
Що не так із законом 5655 та за що його критикують?
Виявилося, що документ, який мав створити прозору систему містобудівного контролю та розв’язувати проблеми в галузі будівництва, збільшує повноваження Міністерства розвитку громад та територій і передає міністерству невластиві функції, які раніше виконувала Державна архітектурно-будівельна інспекція.
“Законопроєкт пропонує поєднати функції контролю та нагляду в Мінрегіоні, що порушує антикорупційне законодавство… Ми отримаємо дублювання функцій, дискрецію повноважень та корупційні ризики”.
Фактично, скасовується ДАБІ, скасовується контроль держави та місцевого самоврядування. Всі повноваження передаються в Мінрегіон. Також вводяться приватні фірми перевіряльники, які створюють… самі ж забудовники.
“Один з найбільших ризиків: громадяни не будуть мати жодного впливу на те, що і як будують забудовники, а приватний контроль дасть забудовникам можливість контролювати самих себе”, – заявляв Рух “Чесно”.
Архітектори критикують законопроєкт за утиски прав архітекторів та ризики монополізації ринку. Напередодні вони записали звернення з закликом депутатів не ухвалювати законопроєкт – вони заявляють, що документ враховує виключно інтересам забудовників і нашкодить містам.
Глави українських міст та селищ також виступили проти скандального законопроєкту №5655 про реформу містобудування.
Органи місцевої влади — критикують за лобізм великих забудовників та обмеження прав місцевого самоврядування. Громадські активісти — за відсутність інструментів для широкого громадського контролю та корупційні ризики в Мінрегіоні. Тобто, ні місцева влада, ні громадськість не будуть мати ніяких механізмів контролю забудовників.
Просування законопроєкту 5655 має конкретних ініціаторів. Це – регіонал-забудовник секретар профільного комітету ВР Дмитро Ісаєнко, чинний заступник Міністра Наталія Козловська та голова правлячої партії Олена Шуляк.
Вони розробили та проштовхують законопроєкт, який фактично створює єдине корупційне вікно в Мінрегіоні для контролю галузі містобудування.
За просування тексту у Верховній Раді відповідає Олена Шуляк, яка давно має інтереси в забудовному бізнесі.
Також, цей закон, окрім всього, нівелює будь-які погодження органами охорони культурної спадщини. Адже вводиться право мовчазної згоди. На такі погодження надається 14 днів з можливістю продовження ще на 10 днів. У випадку відсутності погоджень або заперечень проєктна документація на об’єктах культурної спадщини вважається погодженою.
Це закладає широке поле для зловживань і призведе до незворотної втрати пам’яток архітектури та об’єктів культурної спадщини, які й так сьогодні нищаться непорядними забудовниками.
До речі, принцип мовчазної згоди запровадили не тільки в цій частині законопроєкту, але й у приписах про зупинку будівництва з порушеннями. Так у випадку, якщо орган містобудівного контролю (приватний в тому числі) не звернувся до суду протягом 30 днів, припис автоматично анулюється і будівництво можна продовжити попри заборону.
Дискримінаційне страхування відповідальності
Законопроєкт передбачає страхування лише двох учасників галузі – уповноважених осіб з містобудівного контролю та експертних організацій (приватний контроль та приватні експертизи).
При цьому учасники будівництва, які створюють об’єкти архітектури – інтелектуальний продукт, несуть цивільно-правову, дисциплінарну, адміністративну, кримінальну, моральну персональну відповідальність і…. страхуванню не підлягають.
У випадку, якщо містобудівний контроль чи експертиза закриє очі на якісь порушення – страхова компанія покриє завдану шкоду третім особам.
Тобто приватні контролери та експертизи нічим не ризикують. Якщо станеться аж надто гучний скандал, вони просто закриють своє ТОВ і відкриють нове.
Якщо ж помилку зробить архітектор – він заплатить штраф, буде позбавлений сертифіката (фактично роботи), відшкодує збитки третім особам, бо він не застрахований, продасть нирку, щоб знайти кошти на це все.
Але така несправедливість авторів законопроєкту не хвилює. Бо для них всі архітектори, їх професійні громадські організації – лише корупціонери та багатії разом з органами місцевого самоврядування.
А забудовники – “пухнасті зайчики”. Виникає питання – а хто ж тоді корумпував ДАБІ, з якою всі борються?
Контроль за самочинним будівництвом за нереальною процедурою
Прописані в законопроєкті критерії самочинного будівництва (висота, щільність, поверховість) недостатні. А процедура визнання об’єкта самочинним будівництвом за рішенням приватної структури на контракті у забудовника, по-перше, нереальна, по-друге, несе корупційні ризики.
Також одночасно закладені запобіжники, які забороняють визнавати самочинне будівництво приватним містобудівним контролем (наявність речового права третьої особи на об’єкті будівництва);
Монополізація ринку
Кожна організація з приватного містобудівного контролю та кожна приватна експертиза для своєї реєстрації в Мінрегіоні повинні мати обов’язковий договір страхування на суми 3-5 мільйонів євро.
Без такого договору їх не зареєструють, а без договору забудовника з містобудівним контролем не можна отримати дозвіл на будівництво. Отже, виходить, що такі приватні структури створять собі лише крупні забудовники, які матимуть відповідні кошти, а решта будуть змушені домовлятися з ними.
Це — схема монополізації ринку, яка закладена в так звану “містобудівну реформу”. Якщо ти крупний забудовник, у тебе все організовано своїми ж приватними структурами. Якщо ти поменше — домовляйся, плати тим, хто більший, але не факт, що виживеш.
Що далі?
А далі цей закон повинен підписати Президент або ж накласти вето.
І доречі, очікувано з’явилася петиція з проханням до президента накласти вето на законопроєкт 5655 про реформу містобудівної галузі. І вона набрала необхідні 25 тисяч голосів. Але її продовжують підписувати й станом на 10:30 14 грудня. Її підписали понад 30 тисяч громадян.
Звернення опублікували на сайті три дні тому, але українців почали активно підписувати його з вечора 13 грудня, коли Верховна Рада підтримала проєкт.
«Нові містобудівні норми під виглядом лібералізації містобудівної сфери та пришвидшення будівництв фактично розв’язують руки великим забудовникам, яким тепер не доведеться проходити перевірки від органів місцевого самоврядування. Перевірки будівництв та документації за цим проєктом можуть бути здійснені приватними фірмами, а роль головних архітекторів міст у цьому процесі значно обмежується», — йдеться у петиції.
Ініціаторка законопроєкту і головна зацікавлена особа в цій справі, голова фракції «Слуга народу» Олена Шуляк називає критику проєкту «корупційним спротивом». Вона заявила, що команди мерів надсилали депутатам смс-повідомлення з закликом не голосувати за проєкт.
****
Резюмуючи, хочемо зазначити, що фактично цей закон направлений на повну монополізацію ринку будівництва в Україні в одних руках. А саме в руках Офісу Президента України. І використовується для цього війна. Адже під приводом реформ, необхідних законів для економіки та військових, Слуги протягують відверту зраду і йдуть шляхом узурпації влади та монополізації великого бізнесу. Але люди це бачать…