Предки Тесли: ТОП-5 українських електромобілів
Одним із найдосконаліших електромобілів є американська Teslа. Проте на шляху до її створення сотні інженерів протягом останніх 130 років створили не один десяток електромобілів. Не винятком є й українські підприємства й наукові центри.
1. ЗАЗ-968 ЗМІ-“Електро”
Перший український електромобіль випустили 1973 року. Його назвали ЗМІ-”Електро”. Конструктори оснастили машину електродвигуном потужністю 4 кВт, який дозволяв розвивати швидкість до 60 км/год. “Фішкою” легковика став імпульсний напівпровідниковий перетворювач, завдяки якому можна було плавно змінювати режими роботи електродвигуна. Це також забезпечувало автоматичну систему рекуперації – тобто енергія, що виділялась під час гальмування не йшла в нікуди, а використовувалась для підзарядки акумуляторних батарей. ЗМІ -”Електро” міг без підзарядки на акумуляторі долати відстань до 100 км. На жаль, достеменно невідомо, як склалась доля першого українського електромобіля, та в серійне виробництво він так і не пішов.
2. “Київ”-1103
Електромобіль “Київ”-1103 створили на початку 1990-х співробітники Науково-виробничого центру “Інформатика” за підтримки уряду. Проєкт отримав хороше фінансування, адже основною метою його було налагодження виробництва електромобілів української конструкції.
Спочатку легковик створювали, використовуючи елементи “Запорожця” і “Таврії”. Пізніше конструктори зрозуміли, що цього не достатньо для міцного шасі, тому запозичили агрегатну базу ЛуАЗу.
Над дизайном кузова зі склопластику працювали чеські спеціалісти. Для авторів важливим був не тільки технічний бік авто, а й приваблива зовнішність.
Конструктори використали тяговий електродвигун з авіапрому потужністю 18 кВт, а акумуляторні батареї замовили в Ізраїлі. На одній зарядці “Київ” міг легко проїхати до 200 км.
Планувалось серійне виробництво електромобіля, але через економічну кризу кінця 1990-х фінансування припинили.
3. “Таврія – Електро”
“Таврію – Електро” з індексом ЗАЗ-1109 випустили повністю з українських запчастин 1991 року спільно Інститутом електродинаміки НАН України із Запорізьким ЗАЗом.
Для “Таврії” створили транзисторні тягові перетворювачі з високим ККД, мікропроцесорними системами управління електромобілем та транспортні тягові електродвигуни. Їх розробили в Інституті електродинаміки НАН України.
Автори використали легкий, сучасний кузов та доступні свинцево-кислотні батареї, розраховані на 400 зарядних циклів. Тобто пробіг електромобіля становив близько 40 тис. км без заміни акумулятора. Максимальна швидкість сягала 90 км/год.
Без підзарядки “Таврія” проходила 140 км. Заряджали авто від звичайної домашньої розетки за 8 годин. Собівартість електрокара була невисокою, що дозволяло продавати його в Західній Європі за 8 тисяч доларів. Зокрема, у Швейцарії закупили невелику партію посилених кузовів, у які встановлювали вже своє електричне обладнання.
Планувалося запускати легковик у серійне виробництво, але через брак коштів цей план реалізувати не вдалося.
4. Lanos Pick-up Electro
Вперше ZAZ Lanos Pick-up Electro презентували в Києві 2010 року. Розробка Запорізького автозаводу оснащена 8 акумуляторними батареями та 15-кіловатним електродвигуном. Це дозволяє машині проїхати без підзарядки до 120 км.
Акумулятори розміщені двома блоками. Перший знаходиться під капотом. Другий встановлений у вантажному відсіку, місткість якого 2,5 тис. літрів. Важливо, що він там займає лише 1 кв.м.
Максимальна швидкість, яку може розвинути електромобіль, досягає 110 км/год.
Випустили лише декілька таких електромобілів. За словами керівництва ZAZ, серійне виробництво поки не планується через його високу вартість.
5. Машина-карета Synchronous
Український електромобіль Synchronous у формі карети презентували 2016 року в Монако. Автором розробки є компанія Electric Marathon International.
Завдяки незвичній формі Synchronous можна використовувати як міське таксі, шатл для готелів чи екскурсійну машину. Авто є першим прототипом електромобіля, що повністю розробили та зібрали в Україні.
Розробники постарались зробити електромобіль максимально комфортним для водія та пасажирів. Він оснащений мультимедійною системою та задньою камерою. В спекотний літній день на допомогу прийде кондиціонер, що живиться від сонячних батарей на даху авто.
Ретро – футуристичний електромобіль виготовлений з екологічних матеріалів. При створенні кузова використовували склопластик. Оснащене авто інноваційним асинхронним двигуном “Слов’янка” та літій-іонною батареєю. Без підзарядки Synchronous може проїхати до 160 км та розвинути швидкість до 70 км/год.
За словами розробників, планується серійне виробництво електромобіля, але, імовірніше, це буде співпраця із закордонними виробниками авто.