SpaceX порушила ліцензію на запуск під час випробування Starship, що спричинило розслідування FAA
Прототип SN9 космічного корабля Starship вже мав пройти випробування, але він все ще стоїть на стартовому майданчику. Виявляється, SpaceX в першому тесті польоту на великій висоті порушила умови ліцензії, виданої Федеральним управлінням цивільної авіації США (FAA), і остання запустила офіційне розслідування. Принаймні, так повідомили два інформатори ресурсу The Verge.
Грудневий тестовий запуск прототипу SN8 з космодрому SpaceX в Бока-Чіка (штат Техас) був названий Ілоном Маском (Elon Musk) успішним. «Марс, ми йдемо!!», — написав виконавчий директор в Twitter відразу після вибуху ракети при невдалому приземленні (інші заплановані маневри тієї місії ракета виконала успішно). Однак FAA, що спостерігає за безпекою на землі та видає ліцензії на приватні запуски, було не в захваті.
Минулого тижня було розпочато розслідування подій, в якому основна увага приділяється не тільки вибуху при посадці, а й відмови SpaceX дотримуватися санкціонованих FAA умов. Неясно, яка саме частина випробувального польоту порушила ліцензію FAA — офіційний представник управління відмовився говорити про це з журналістами.
«FAA продовжить роботу зі SpaceX для оцінки додаткової інформації, наданої компанією в рамках заявки на зміну ліцензії на запуски, — заявив представник FAA Стів Кульм (Steve Kulm). — Хоча ми усвідомлюємо важливість швидкого прогресу для стимулювання зростання та новацій в комерційній космічної галузі, FAA не ставитиме під загрозу свою відповідальність за захист суспільної безпеки. Ми затвердимо зміни тільки після того, як переконаємося, що SpaceX здійснила необхідні кроки для дотримання нормативних вимог».
Більш ретельні перевірки з боку регулюючих органів після події в грудні зіграли певну роль у затримці випробувань SN9, які повинні були відбутися в минулий четвер. 50-метровий корабель з блискучого сталевого сплаву заправлений паливом і готовий до польоту. Але в той час FAA все ще проводила процедуру перевірки ліцензії на випробування через декілька змін, внесених SpaceX в заявку.
Маск, розчарований діями FAA, вирішив дати коментарі в Twitter. «На відміну від свого авіаційного підрозділу, що нормально, космічний підрозділ FAA має принципові проблеми в структурі регулювання, — написав він. — Їх правила розраховані на кілька запусків одноразових ракет на рік з декількох державних об’єктів. Дотримуючись таких процедур, людство ніколи не добереться до Марса».
Порушення виданої ліцензії (і подальший процес перевірки) загострили напруженість між SpaceX та FAA. Протягом багатьох років Ілон Маск та інші представники космічної галузі нарікали на застарілу нормативну базу США з ліцензування запусків, оскільки новації та конкуренція в космосі стрімко розвиваються. У відповідь Міністерство транспорту США, яке делегує свої обов’язки по нагляду за запуском у FAA, торік оприлюднило нові спрощені правила ліцензування запусків. Але вони все ще й досі не набрали чинності.
За кілька годин до випробувань SN8 в грудні, коли Ілон Маск знаходився в Бока-Чіка, щоб отримати ліцензію FAA, яку SpaceX зрештою порушила, його запитали в інтерв’ю ресурсу The Wall Street Journal, яку роль уряд повинен грати в регулюванні новацій. Мільярдер відповів: «У більшості випадків краще, що може зробити уряд, — це просто не заважати».
Зараз на стартових майданчиках SpaceX поруч стоять два прототипи Starship. Очікується, що запуск SN9 відбудеться на початку наступного тижня. Цього тижня багато хто надіявся на запуск, але, як виявилось, після декількох днів очікувань, виплила інформація, що FAA не дає дозвіл на проведення цих випробувань.