SpaceX провела демонстрацію роботи Starlink у пасажирському літаку – 100 Мбіт/с для кожного
Компанія SpaceX хоче продемонструвати світові, що її супутникова система Starlink здатна надавати доступ до Netflix та YouTube на висоті 9000 метрів над землею. Для цього компанія провела тестовий політ літаком свого першого клієнта — регіональної авіакомпанії JSX. У польоті взяли участь журналісти Bloomberg та інших видань.
«Я в захваті, – сказав головний виконавчий директор JSX Алекс Уїлкокс (Alex Wilcox), який знаходився на борту літака над Каліфорнією і пробував веб-серфінг та дзвінки по WhatsApp. — Це перевершило всі мої очікування».
Швидкість передачі даних Starlink під час польоту, за даними програми Ookla, постійно перевищувала 100 Мбіт/с. На борту було близько дюжини людей, які займалися тестуванням швидкості та якості зв’язку. Додаткові пристрої на борту імітували навантаження системи 20-30 пасажирів.
Для порівняння швидкість передачі даних на борту Airbus компанії American Airlines з обладнанням Viasat і більш ніж 100 пасажирами становить близько 2,2 Мбіт/с.
Короткий авіаквиток з Бербанку в Сан-Хосе, став першою спробою Ілона Маска відібрати частину бізнесу у супутникових провайдерів Intelsat і Viasat, які обслуговують тисячі літаків.
«Чи є Starlink серйозним конкурентом? Так, – сказав Джефф Саре (Jeff Sare), президент комерційної авіації компанії Intelsat, провідного постачальника бездротових послуг на авіалініях. — Проте ми не віримо, що хтось може нас перемогти».
Недоліком технології Маска є те, що його маленькі супутники мають відносно невелику пропускну спроможність і можуть просто не впоратися з інтернет-трафіком пасажирів великих літаків у переповненому небі або жвавих аеропортах найбільших туристичних хабів. Проте SpaceX заявляє, що подібні песимістичні прогнози не враховують швидкість розвитку системи. До незаперечних переваг Starlink відносяться швидке проходження сигналів і розмір антени.
Плоска антена Starlink має розмір коробки з-під піци. Вона менш громіздка, ніж поворотні антени, які широко використовуються іншими супутниковими провайдерами, завдяки чому займає мало місця на борту. Це має велике значення для авіакомпаній, які використовують невеликі регіональні літаки, на зразок бразильських Embraer, на яких літає JSX.
«Антенна безперечно є перевагою з погляду отримання комерційних контрактів на забезпечення інтернет-зв’язку в польоті для регіональних літаків, — каже Луї ДіПалма (Louie DiPalma), аналітик William Blair & Co. — Авіакомпанії найближчими роками планують модернізувати старі та повільні інтернет-системи на понад тисячі літаках, і Starlink є головним претендентом на отримання таких контрактів».
Американські регулюючі органи відмовили компанії Ілона Маска в отриманні державної субсидії у розмірі 866 мільйонів доларів, пославшись на “недостатньо розвинену технологію Starlink”. У відповідь Starlink стверджує, що здатна обслуговувати літаки всіх розмірів і посилається на угоду з авіакомпанією Hawaiian Airlines про обслуговування Airbus і Boeing. Щодо відмови в субсидії, компанія заявила, що чиновники оцінювали швидкість передачі даних на момент подання заявки на субсидію, а не швидкість, яка передбачена після розгортання всієї мережі Starlink.
«Угоди з JSX та Hawaiian – це шанс для Starlink, – сказав телекомунікаційний аналітик Роджер Ентнер (Roger Entner). — Це є доказом можливості. Як тільки технологія Starlink почне працювати на JSX, вона поступово почне працювати скрізь».
За даними NSR, дослідника супутникової та космічної промисловості, близько 10 000 комерційних літаків вже оснащені бортовими системами Wi-Fi, а до 2031 року їх кількість перевищить 36 000. Очікується, що до 2031 року річний дохід на цьому ринку досягне понад $7,3 млрд у порівнянні з $1,9 млрд у 2021 році.