Тім Кук уклав з Китаєм секретну угоду на $275 млрд
Активне зростання Apple на китайському ринку — це не випадковість, а закономірний результат, підкріплений великими інвестиціями, повідомляє The Information. Згідно з останнім розслідуванням видання, у 2016 році Тім Кук запропонував китайській владі широкий пакет допомоги на загальну суму $275 млрд і оформив її у вигляді фінансування для китайських технологічних проєктів. В обмін Apple отримала в Китаї недоторканність – протягом останніх п’яти років регулятори заплющували очі на діяльність ІТ-гіганта, тим самим стимулюючи зростання його бізнесу всередині країни.
Посилаючись на безліч інтерв’ю, візити Тіма Кука в Китай і прямий доступ до внутрішніх документів Apple, автори розслідування описали найбільшу угоду між приватною американською компанією й іноземною державою. За даними, китайська влада остаточно схвалила пропозицію Apple і зійшлися в розмірі інвестицій на $275 млрд у 2016 році. Після цього американська компанія запустила масштабну стратегію експансії в Китаї й почала планомірно вкладатися в інфраструктуру країни.
Згадані зобов’язання враховують участь Apple у «розробці найпередовіших виробничих технологій» усередині Китаю та «підтримку навчання висококласних китайських талантів». На додаток Apple пообіцяла використовувати у своїх гаджетах більше компонентів від китайських постачальників, підписати серію угод з місцевими виробниками ПЗ і організувати прямі інвестиції в китайські ІТ-компанії. В угоді говорилося, що частина цих грошей також повинна була піти на запуск нових роздрібних магазинів, центрів досліджень і розробок, а також на проєкти у сфері відновлюваних джерел енергії.
Як зазначається у розслідуванні, з 2016 року обидві сторони дійсно дотримуються своїх зобов’язань. У тому ж 2016 році Apple раптово інвестувала $1 млрд в Китайський агрегатор таксі Didi Chuxing, а також інвестувала в ряд програм, участь у яких брали технологічні компанії Китаю.
Водночас уряд Китаю відзначився деякими винятками у своїй політиці заради Apple. Наприклад, ключі шифрування для даних iCloud в регіоні повністю контролюються Apple. Це поширена практика для західного ринку, але, як правило, китайські регулятори діють інакше і вимагають надавати ключові дані про подібні сервіси. Apple це правило не торкнулося.
При цьому варто зазначити, що деякі пункти в таємній угоді, розкритій The Information, зобов’язували Apple дотримуватися правил і політики уряду Китаю. Тому в останні роки ІТ-гігант регулярно виконував запити на видалення додатків і контенту на своїй платформі, які суперечили політиці КНР.
У підсумках розслідування журналісти The Information зазначили, що зараз на Китай припадає 19% від загального обсягу продажів Apple – на 4% більше, ніж роком раніше, і значно більше, ніж 5 років тому. Щобільше, за даними Counterpoint Research, з недавнього часу Apple є найбільшим брендом іноземних смартфонів в КНР – не тільки за кількістю зароблених грошей, але і за обсягами поставок своїх пристроїв.