У США представили легкий авіаційний електричний двигун потужністю 1 МВт

Массачусетський технологічний інститут, який знаходиться в США, представив мегаватний двигун для електричних літаків. Як зазначається, розробка може подолати одну з ключових проблем, пов’язаних з електрифікацією великих літаків. Електродвигун обіцяє потужність 1 МВт при власній вазі близько 58 кг. З таким рішенням електрична авіація злетить у прямому і в переносному сенсі цього слова.

Згідно з розрахунками NASA, питома потужність електричних двигунів для середньомагістральних літаків і, загалом, для літаків великої вантажопідйомності має бути не нижчою за 13 кВт/кг. Представлений інженерами MIT двигун обіцяє питому потужність 17 кВт/кг, що істотно краще за рекомендації NASA. На жаль, у готовому зібраному вигляді нового двигуна поки що немає. Розробники поки що випробували лише окремі його компоненти.

Конструктивно новий двигун — це ніби вивернутий навиворіт класичний електричний двигун. Його ротор розташований не всередині статора, а оточує його. В основі ротора лежить барабан з титану, на внутрішніх стінках якого закріплені постійні магніти. Статор у нового двигуна — це сталевий циліндр із шипованою поверхнею. Він поміщається всередину ротора, а обмотка лягає на шипи особливим чином.

Струмами в обмотці керує складна силова електроніка з 30 виготовлених на замовлення “друкованих плат”. Синхронізована з обертанням барабана подача струмів в обмотки дасть змогу розганяти двигун до рекордних обертів. Така конструкція дала змогу уникнути виготовлення масивних ротора і статора і кратно полегшила вагу двигуна.

Також оригінально спроектована система відведення тепла від статора. Статор закріплений на тепловідводі з безліччю наскрізних отворів. З торця вони виглядають як стільники і найкраще такий вузол надрукувати на 3D-принтері. Обертання ротора створює потік повітря в об’ємі двигуна і викидає його назовні. Представлений двигун виділятиме на повній потужності 1 МВт близько 50 кВт тепла. Стверджується, що запропоноване рішення зможе відводити від двигуна стільки ж тепла, як “від 500 100-Вт ламп розжарювання в об’ємі невеликої пивної діжки”.

Якщо подібні електричні двигуни будуть доступні авіаційним конструкторам, то це змінить ландшафт авіації майбутнього. Повністю електричні літаки можуть отримати зовсім інший дизайн. Наприклад, замість пари великих і потужних двигунів вони зможуть спиратися в польоті на кілька невеликих двигунів на передніх крайках крил або навіть на фюзеляжі. Ба більше, цей час може настати набагато раніше за появу надємних акумуляторів. У цьому допоможуть гібридні системи з живленням від водневих або аміачних осередків. Для реалізації цієї історії не вистачало електричного двигуна і тепер він дуже близький до появи.

Джерело IEEE Spectrum

Ви читаєте незалежне україномовне видання "SUNDRIES". Ми не належимо ні олігархам, ні депутатам. Отож ми потребуємо Вашої підтримки для розвитку та збереження незалежності. Підтримайте нас!

Цей веб-сайт використовує файли cookie, щоб покращити ваш досвід. Ми припустимо, що ви з цим згодні, але ви можете відмовитися, якщо хочете. Прийняти Читати більше