Виробник ігристого поскаржився на художницю, яка намалювала одеського котика
Одеська художниця стала відома завдяки портрету котика з пляшкою з-під шампанського. Але власник торгової марки Odessa звинуватив її в неправомірному використанні зображення. Розбираємося, що трапилося.
Бойові котики
Одеситка Юлія Подмогіна застала початок повномасштабного вторгнення росії в Мексиці, де вона відпочивала з хлопцем. Повернутися на батьківщину одразу в них не виходило, тому Юля підтримувала Україну як могла: ходила на акції протесту і малювала плакати, поки її хлопець допомагав армії та волонтерам.
Дівчина сумувала за своїм котом, який залишився в Одесі. Тоді в місті добровольці створювали загони тероборони, тому вона намалювала кота з «Бандера-смузі» в лапі та написом Odessa на пляшці.
Малюнок став вірусним у мережі, тому Юля вирішила продовжити серію портретами бойових котиків. І їй запропонували монетизувати малюнки – друкувати футболки із зображеннями котів. Усі вторговані гроші вона направляла на допомогу волонтерам і ЗСУ.
Поступово серія розросталася: її котики ставали дедалі популярнішими. Після звільнення острова Зміїний малюнок Юлі навіть опублікував спікер Одеської військової адміністрації Сергій Братчук.
Але різного роду бізнесмени почали друкувати котиків на своїй продукції без дозволу авторки. Юля намагалася з ними боротися, доводячи авторські права, але потік уже було не зупинити.
Підроблену футболку з котиком навіть подарували генералу Марченку. Юля пообіцяла передати йому футболку з якісним принтом.
Претензія від правовласника
А тепер саму Юлю звинуватили в порушенні авторських прав. У вересні їй надійшов лист від власника торгової марки Odessa. Юристам не сподобалося, що на малюнку з котом використовується зображення пляшки з-під ігристого вина з етикеткою.
Претензія надійшла навіть не від заводу шампанських вин, який не випускає вино під цією маркою з 2017 року, а від фермерського господарства «Кулевча». Саме воно володіє правами на назву Odessa. Юристи зажадали прибрати з продажу продукцію з одеським котиком.
Юлія написала про цей випадок у соцмережі, і реакція користувачів виявилася дуже цікавою. Юристи пропонували свою допомогу, а відомий одеський ресторатор Олександр Гацко навіть заявив, що прибирає з меню і прилавків усю продукцію заводу шампанських вин. Але потім з’ясувалося, що сам завод не має стосунку до скандалу.
Як пояснила експертка з авторського права Аліна Сероштан-Татаринова, ніхто не може зареєструвати назву міста як торгову марку. Також права на пляшку з ігристим вином не можуть бути застосовані до малюнка, а тільки до виготовлення пляшок з етикеткою та їх продажу. І найголовніший аргумент – логотип, який зареєстрований «Кулевча», взагалі не схожий на той, що зображений на малюнку з котом.
Сама художниця вирішила змінити малюнок, щоб правовласник більше не мав до неї претензій. І замість Odessa на пляшці написано український варіант з однією «с» – Odesa.