Затока на півдні Греції стає гвинтиком російського ланцюга поставок нафти
Мільйони барелів російської нафти та палива були перевантажені з танкера на танкер всього в декількох милях від узбережжя Греції. Як пише Bloomberg, це є одним з низки обхідних шляхів, які трейдери використовують для подолання санкцій Європейського Союзу проти москви.
Щонайменше 23 мільйони барелів російської нафти та додаткові обсяги нафтопродуктів були перевантажені з одного танкера на інший в затоці Лаконікос з початку цього року, згідно з даними відстеження танкерів агентством Bloomberg. Грецька влада заявляє, що її можливості для втручання обмежені, оскільки діяльність відбувається за межами шестимильної зони територіальних вод країни в цьому районі.
Трейдери та судноплавні компанії знайшли безліч способів забезпечити надходження російської нафти, і це лише останній приклад. Подібна активність спостерігається поблизу Сеути, іспанського анклаву на півночі Африки. Також з’явився величезний тіньовий флот танкерів, який допомагає країні долати санкції.
Переміщення вантажів у морі — відоме серед трейдерів як перевантаження з судна на судно, або STS, – вимагає декількох ключових послуг для того, щоб воно відбувалося безпечно. Фірмам Європейського Союзу дозволено надавати ці послуги лише в тому випадку, якщо вантаж на борту придбаний за ціною, не вищою за граничну ціну, встановлену “Великою сімкою”. Уряд не зміг одразу прокоментувати, які саме перевірки він здійснює.
Керівник торгового представництва ЄС Валдіс Домбровскіс заявив, що блок буде стежити за виконанням санкцій і працювати з країнами, де спостерігаються незвичні торговельні схеми.
“Для того, щоб санкції були ефективними, одна справа, звичайно, приймати сильні політичні рішення, але інша справа — стежити за виконанням санкцій, щоб вони були ефективно реалізовані“, – сказав він у розгорнутій відповіді на питання про діяльність біля Греції. Він не назвав країну у своїй відповіді.
Азійський напрямок
Після обміну вантажами танкери, що їх отримають, переправлять нафту за тисячі кілометрів до покупців в Азії.
Греція є найбільшим у світі власником нафтових танкерів, і коли ЄС вів переговори про обмеження цін на російську нафту, ця країна була серед тих, хто наполягав на підвищенні порогових значень. Країна також була серед тих, хто наполягав на послабленні обмежень на транспортування російської нафти, коли обговорювалися відповідні заходи.
Багато із задіяних суден є старими, а їхній страховий статус незрозумілий. Середній вік танкерів, задіяних у транспортуванні нафти біля берегів Греції, становить 18 років. Найстаріший з них був побудований у 1997 році. Це порівняно з більш широким танкерним флотом, середній вік якого становить близько 12 років для суден, що найчастіше використовуються для транспортування російської нафти.
Перекачування з судна на судно не є ризикованим за своєю суттю, але воно передбачає, що два судна плавають у морі, перекачуючи потенційно забруднюючий вантаж з одного судна на інше.
У затоці реалізується проєкт із захисту морських черепах, а сусідній лиман забезпечує птахів місцями для годування та розмноження.
Приклад Іспанії
На початку цього року, після того, як з’ясувалося, що поблизу Сеути відбуваються операції з переміщення вантажу з судна на судно, іспанська влада надіслала листа місцевим судноплавним компаніям, нагадавши їм про заборону надавати послуги для STS, якщо це пов’язано з російською нафтою або з підозрою на російську нафту, навіть у міжнародних водах. Головна опозиційна партія закликала уряд припинити цю діяльність.
Правила ЄС передбачають, що компанії повинні здійснювати належну перевірку, а також перевіряти й збирати підтвердження того, що нафтові вантажі закуповуються за цінами, нижчими за граничні. Органи влади також повинні здійснювати перевірки та контроль над компаніями.
Типові послуги для цієї діяльності включають надання спеціалізованого обладнання для уникнення пошкодження суден або навколишнього середовища, персоналу, а іноді й спеціалізованих пілотів.
Проте покарання за невиконання вимог є незначним, що не є достатнім стимулом для власників і компаній не допомагати переміщувати російські вантажі.