ЗСУ відновлюють техніку просто на полі бою за допомогою секретних чатів з іноземними фахівцями
Після 7 місяців війни США і союзні їм західні країни, що надають зброю та іншу підтримку Україні, виявили, що недостатньо дати Києву зброю. Українським військовим також необхідно надати запасні частини й доступ до фахівців, які можуть допомогти в ремонті обладнання або виготовленні деталей. Для цього створили секретні чати, в яких українські бійці консультуються з іноземними фахівцями та ремонтують техніку прямо на полі бою.
У матеріалі The Wall Street Journal йдеться про те, що журналісти побували на військовій базі в Польщі, неподалік від кордону з Україною. Тут працює група з 55 американських військовослужбовців і перекладачів, які на iPad через захищений чат відповідають на запитання українських бійців. Для кожної основної системи озброєння є 14 чатів, що утворюють імпровізовану мережу дистанційного обслуговування воєнного часу.
Чати розпочалися неофіційно після того, як перші 9 українських військовослужбовців, яких було навчено тримати зброю в робочому стані, повернулися до України й почали звертатися до своїх вчителів за порадою через текстові повідомлення. До червня американські військові кодифікували чати.
Наприклад, українці можуть надіслати фото стволів, зношених неодноразовими стрільбами, відео озброєння, яке потребує ремонту. Також вони можуть надіслати ескізи, що показують, як вони реконструювали деталь, яка вимагала б занадто багато часу для доставки від союзного партнера, і запитати, чи буде вона працювати, навіть якщо створена деталь не ідеальна.
Раніше цього місяця в США заявили, що всі 16 переданих Україні HIMARS перебувають у робочому стані. Зокрема, завдяки консультаціям з американськими фахівцями в чатах: деякі пошкоджені HIMARS відновили прямо на полі бою, хоча інакше вони вийшли б з ладу. Видання розповідає про ще один випадок: під час нещодавньої стрільби комп’ютер передової системи озброєння видав повідомлення про помилку, і українські бійці не знали, як її усунути. Лейтенант армії ініціював відеочат з інструктором зі США, який потім використовував Google Translate для надсилання інструкцій українською мовою.
За допомогою чатів американці також дізнаються, який знос може витримати зброя. Ця інформація повертається виробникам оборонної зброї, в деяких випадках для визначення того, які деталі потрібно виробляти швидше.
З 14 чатів пріоритетними вважаються ті, які підтримують обслуговування HIMARS і гаубиць. Уже надійшло близько 650 запитів: відповідь зазвичай дають протягом кількох хвилин, а якщо для ремонту потрібні деталі, їх зазвичай доставляють бортом з аеродрому протягом доби. Але навіть цього недостатньо, і поставки багатьох деталей не можуть задовольнити попит. У відповідь українці створили власні виробничі системи.
“Ця війна вимагає швидких і нестандартних рішень. Це дає чудову можливість забезпечити постійне технічне обслуговування та боєготовий стан озброєння і військової техніки”, – зазначив міністр оборони України Олексій Резніков. За його словами, Україна почала проводити комплексний ремонт озброєнь західного зразка й освоїла виробництво близько 10% необхідних запасних частин, іноді навіть без технічної документації. Адже часто країни жертвують озброєння, але не надають інструкцій, що додаються до нього, почасти для захисту службової інформації. Натомість частини посібників приходять у вигляді повідомлень чату. З початком війни українські фахівці з ремонту та обслуговування пройшли прискорене навчання у західних союзників і зараз передають ці знання своїм колегам.
Журналістам не дозволили називати війська, які очолюють мережі дистанційного обслуговування, тип застосунку, використовуваного для чатів, і місце базування американських військових, які підтримують чати, у Польщі.