ЄС майже нездатний протистояти пропаганді, яку РФ поширює через Telegram
Російські пропагандисти активно поширюють свої наративи в ЄС через Telegram, користуючись м’якими правилами месенджера. Європейська влада практично безсила протистояти цьому впливу. Про це йдеться у статті Bloomberg під заголовком “Замало для поліції, забагато, щоб ігнорувати”.
Зокрема, після замаху на проросійського прем’єр-міністра Словаччини Роберта Фіцо, в соцмережах швидко з’явилися теорії змови, які влада пізніше спростувала. Проте ці наративи вже встигли стати вірусними у Telegram.
Видання називає месенджер “ключовою зброєю прокремлівських облікових записів для поширення дезінформації, спрямованої на підрив підтримки України”. Російські офіцери розвідки також використовували Telegram для вербування дрібних злочинців для диверсій у європейських столицях.
Правила ЄС і Telegram
Одна з ключових переваг Telegram полягає у його непідзвітності, що створює значні труднощі для європейських чиновників. Попри нові повноваження щодо регулювання інформації в Інтернеті, вони майже безсилі щодо Telegram.
Прем’єр-міністерка Естонії Кая Каллас заявила, що російська дезінформація у Telegram поширюється “відкрито й абсолютно безконтрольно”, а прохання видалити тривожний контент часто залишаються без відповіді.
Вплив дезінформації та дії ЄС
Типова проросійська пропагандистська кампанія включає публікації в соцмережах, історії в державних ЗМІ, сфабриковані “новини” та анонімні коментарі на сайтах справжніх видань. У цій екосистемі Telegram функціонує як центральний вузол для поширення контенту.
Ексдиректор Центру протидії гібридним загрозам у міністерстві внутрішніх справ Словаччини Даніель Міло зазначив, що правила Telegram щодо контенту дуже м’які, що робить його популярним серед проросійських діячів.
Попри посилення повноважень ЄС щодо боротьби з незаконним і шкідливим контентом, ці заходи неефективні щодо Telegram, який має 41 млн активних користувачів у Європі – нижче порогу в 45 млн, необхідного для запуску суворих заходів за законом ЄС про цифрові послуги.
Маскування під новинні видання
Коли французька служба боротьби з іноземною дезінформацією Viginum оголосила про підготовку до масштабної кампанії з дезінформації, виявилося, що контент з Telegram був центральним у цій кампанії.
Після замаху на прем’єра Словаччини канал Telegram поширив пост із сайту, який прикидався британським виданням Daily Telegraph, де стверджувалося, що за постріли у Фіцо відповідальні проукраїнські сили.
Дезінформаційна кампанія також намагалася підірвати віру у військові зусилля України, видаючи себе за новинні видання. Ця кампанія була націлена на німецьку аудиторію з метою послабити довіру до законодавців. Група також поширювала відео, які неправдиво видавали за контент Al Jazeera та EuroNews.
Проблеми регулювання
Попри зусилля національних агентств, таких як Бельгійський інститут пошти та телекомунікацій, національні органи влади обмежені у своїх повноваженнях вживати заходів щодо контенту. Telegram регулює контент відповідно до своїх умов обслуговування, але модерація залишається м’якою.
Кая Каллас наголосила, що якби Telegram був визнаний великою онлайн-платформою, він був би зобов’язаний вжити заходів проти поширення дезінформації та запровадити жорсткіші протоколи модерації вмісту, забезпечуючи рівні умови для всіх платформ.
За даними внутрішньої оцінки ЄС, основні теми російської дезінформації включають війну проти України, конфлікт на Близькому Сході, імміграцію, зміну клімату та майбутні вибори до Європарламенту.