NASA та Boeing розробляють екологічний літак X-66
Зміна клімату, можливо, найсерйозніша загроза, з якою сьогодні стикається весь світ. Відповідно до Шостої оцінної доповіді Міжурядової групи експертів ООН зі зміни клімату, до середини століття середня глобальна температура збільшиться на 2°C. Щоб обмежити глобальне підвищення температури та уникнути найгіршого сценарію, країнам необхідно на той час досягти нульових викидів. Інакше ситуація стане набагато гіршою.
Це означає перехід до більш чистих методів у галузі енергетики, транспорту та авіації. Авіаційна галузь розробляє технології, щоб значно скоротити викиди вуглекислого газу від авіаперельотів та виконати свої зобов’язання щодо боротьби зі зміною клімату. На підтримку цієї мети NASA та Boeing об’єднали свої зусилля для створення експериментального літака X-66 – першого літака для допомоги у досягненні нульових викидів в авіації. Минулого тижня NASA опублікувало оновлену версію концепції.
Конфігурація ідентична представленій NASA та Boeing на авіашоу AirVenture Oshkosh Асоціації експериментальної авіації (EAA) минулого року. В основі конструкції лежить концепція Truss-Braced Wing. Вона включає дуже довгі тонкі крила зі стабілізуючими діагональними стійками, розробленими Boeing. Ця конфігурація базується на серії досліджень під назвою «Дозвуковий ультразелений літак» (SUGAR), які ведуться з 2011 року та спрямовані на оцінку переваг гібридних електричних технологій.
У поєднанні з удосконаленою силовою установкою, складною архітектурою систем та використанням сучасних матеріалів така конфігурація може знизити витрати пального та пов’язані з ним викиди на 30% порівняно з комерційними літаками. Розробка X-66 розпочалася на початку 2019 року у рамках проєкту «Демонстратор стійких польотів» (SFD), що входить до складу Національного партнерства NASA (SFNP). В рамках цього проєкту NASA Aeronautics співпрацює з промисловістю, науковими колами та іншими агенціями, щоб досягти нульового рівня викидів в авіації до 2050 року.
Для створення X-66A Boeing разом із NASA модифікували вузькофюзеляжний пасажирський літак McDonnell Douglas MD-90. Модифікації включають укорочений фюзеляж та заміну крил на більш довгі та тонкі варіанти. Двигуни також були перенесені з хвостової частини до підкрил і замінені на газоелектричні моделі. Boeing доставив MD-90 на свій завод у Палмдейлі (Каліфорнія) у серпні 2023 року і з того часу зняв двигуни та завершив роботу над 3-метровим крилом, яке буде використане для аеродинамічних випробувань.
Кінцева мета цього проєкту – створити нове покоління екологічних вузькофюзеляжних літаків, які найчастіше використовуються в міжнародних авіаперевезеннях.