В росії розуміють, що Кримський міст впаде і вже планують побудувати підводний тунель
В москві доволі серйозно опрацьовують можливість створення під Керченською протокою тунелю, який має по суті замінити міст, який методично виводиться з ладу Силами оборони України.
Але через те, що поточні можливості рф дозволяють лише фінансувати цей проєкт, а не технологічно його виконати, головна ідея – залучити китайські компанії, які мають його побудувати. Про це йдеться у публікації Washington Post, яка спирається на отриманні від неназваних українських посадовців, які передали документи та листування зі зламаних електронних скриньок з російського боку (зокрема Георгія Мурадова, “представника Криму” при путіні), а також аналогічна інформація отримання незалежно з інших джерел.
Але головне у цьому не самі плани, а причини їх появи. Й звісно це те, що у кремлі абсолютно невпевнені у тому, що Кримський міст вистоїть. Інакше такий проєкт взагалі б не розглядався. Бо оціночна вартість створення підземного тунелю під Керченською протокою, за оцінками наведеними виданням, буде коштувати від 5 млрд доларів.
А аналогічний за складністю Фемарнбельтський тунель між Данією та Німеччиною, який зараз будується, має бюджет у 8,7 млрд доларів. Також цей проєкт цілком може бути показником строків, за який може бути створений тунель під Керченською протокою. Його будівництво розпочалось у 2021 році та за планом має завершитись у 2029 році, і це з урахуванням того, що фінансування проєкту було затверджено ще у 2015 році.
І це при тому, що на створення Кримського мосту рф було витрачено, за різними джерелами від 3,6 до 5 млрд доларів, який у рф називали будівництвом сторіччя.
Таким чином російські плани на побудову тунелю – це довгострокова перспектива. Тобто або у москві думають, що війна буде тривати ще з десяток років. Або наявні пошкодження вже настільки сильні, що не можуть бути виправлені і міст вже неможливо повноцінно експлуатувати. Або оцінка наслідків повторних атак, чи просто природних процесів у оглядній перспективі, призведе до аналогічного ефекту.
Жодних інших умов для обговорення проєкту, вартість якого переважає будівництво Кримського мосту не проглядається. Більше того, створення такого масштабного проєкту під загрозою можливих ударів з боку України взагалі зводить всі можливі варіанти готовності лише до післявоєнної перспективи.
А це вже говорить й про ще один більш ніж важливий аспект того, що у кремлі думають відносно статусу окупованих територій у цій перспективі. Бо це означає те, що за оцінками у Москві у них не буде суходільного маршруту вздовж Азовського моря, не те що коридору до Молдови та Румунії через Одесу, як планувалось перед вторгненням.
Інакше просто немає сенсу витрачати дійсно величезні кошти. Особливо за умов переходу підсанкційної російської економіки на військові рейки. Але все одно у Кремлі розраховують, що вони збережуть контроль над Кримом.
Також важливо те, що загалом реалізація будівництва тунелю під Керченською протокою спирається виключно на співробітництво з Китаєм, точніше з державною China Railway Construction Corporation (CRCC), яка є однією з найбільших будівничих компаній країни. Вона до речі вже реалізує ряд інфраструктурних проєктів у рф: будувало метро у москві та завершує одну з ділянок автотраси М12 москва-Казань, а у 2022 році подала ініціативу на будівництво кільцевої дороги у Владивостоку (оцінка вартості близько 0,9 млрд доларів).
Але, як йдеться у листуванні, CRCC готова брати участь лише у випадку повної конфіденційності й участі під виглядом іншої юридичної особи, що пояснюється невизнанням Пекіном анексії Криму. Але умова конфіденційності вже порушена і, як мінімум, вже може призвести до ускладнень перемовин.