ЄС затвердив повну заборону на продаж нових автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння з 2035 року
Країни ЄС досягли політичної згоди щодо законодавства, яке фактично заборонить виробництво нових автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння та повністю усуне викиди вуглецевого газу від транспорту.
Рішення ЄС, як одного з найбільших у світі торговельних майданчиків та місця розташування деяких із найбільших виробників автомобілів, матиме величезний вплив на світовий транспорт, ще сильніше підштовхнувши галузь до повністю електричного майбутнього. Тепер закон має офіційно схвалити Рада ЄС і Парламент (хоча очікується, що будуть внесені лише незначні зміни).
We did it, we hebben een deal! Vanaf 2035 zijn nieuwe auto's en bestelwagens klimaatvriendelijk en worden schone auto’s toegankelijker voor iedereen. pic.twitter.com/BYsTErbwaZ
— Jan Huitema (@jhuitema) October 27, 2022
Основні вимоги закону полягають у тому, щоб до 2030 року нові легкові автомобілі зменшили викиди CO2 на 55%, а фургони — на 50% (в обох випадках ці викиди порівнюються з рівнями 2021 року). До 2035 року вказані транспортні засоби повинні скоротити викиди CO2 на 100%.
Від виробників, які щорічно створюють менш як 10 000 автомобілів або 22 000 фургонів, вимагатимуть досягнення лише остаточної цілі до 2035 року. Це так званий “пункт Ferrari”, призначений для захисту малих автовиробників, які виробляють менше моделей на рік, ніж великі.
В угоді також є необов’язкова пропозиція дозволити виробництво транспортних засобів, що “працюють виключно на паливі з нейтральним викидом CO2” (також відомому як “е-паливо”) після 2035 року, якщо ці транспортні засоби виходять “за межі стандартів автопарку”.
Деякі критики вважають, що ця пропозиція є серйозною лазівкою; інші кажуть, що це лише спосіб заспокоїти певні фракції в Європі та не вплине на основну мету законодавства щодо усунення викидів від транспортних засобів ЄС. Також дехто вказує на те, що умова про те, що ці транспортні засоби повинні виходити “за рамки стандартів автопарку”, передбачає, що лише спеціальні транспортні засоби, такі як машини швидкої допомоги та пожежні машини, зможуть скористатися цим винятком.
Нідерландський політик Ян Гуйтема, який вів переговори від імені Європарламенту щодо підписання угоди, високо оцінив документ та сказав, що він “створить ясність для автомобільної промисловості та стимулюватиме інновації та інвестиції для виробників автомобілів”.
“Я радий, що ми досягли згоди з Радою щодо амбітного перегляду цілей на 2030 рік і підтримали цільове скорочення викидів на 100% у 2035 році. Це має вирішальне значення для досягнення кліматичної нейтральності до 2050 року та для того, щоб екологічно чисте водіння стало доступнішим для наших громадян”, – сказав Гуйтема в заяві для преси.
Законодавство є першою основною частиною проєкту ЄС “Fit for 55” (який Єврокомісія вперше оприлюднила у липні 2021 року), спрямованого на скорочення викидів ЄС на 55 % до 2030 року (у порівнянні з 1990 роком – на момент презентації ініціативи викиди у Європі знаходилися на рівні 76% від цього значення) з кінцевою метою зробити ЄС вуглецево-нейтральним до 2050 року. Інші частини пакета стосуватимуться таких питань, як землекористування, створення екологічнішого палива для авіації та судноплавства, а також запропонують нове фінансування для розвитку технологій відновлюваної енергетики.
Німецька автомобільна промисловість різко критикувала ініціативу — галузева асоціація VDA вказала на нестачу зарядних станцій для електромобілів в Європі, а асоціація імпортерів автомобілів VDIK закликала до швидшої розбудови зарядної інфраструктури. І це всупереч тому, що для підтримки переходу на електричні автомобілі Єврокомісія включила у план стимулювання розвитку зарядної інфраструктури — до 2025 року країни-члени ЄС мають облаштувати публічні зарядні станції на відстані не більше 60 кілометрів на основних автомобільних шляхах. Зрештою, ЄС очікує 3,5 мільйона нових зарядних станцій до 2030 року і 16,3 мільйона — до 2050 року.
Водночас є країни, які готові навіть раніше відмовитися від авто з ДВЗ. Так, у 2030-й ціляться Швеція, Данія, Нідерланди та Ізраїль. А Норвегія, де вже давно продають більше електричних моделей, ніж авто з ДВЗ, має всі шанси виграти ці перегони — раніше йшла мова про 2025 рік, але багато хто вважає, що останній автомобіль на викопному паливі у цій країні буде проданий набагато раніше (цьогоріч або у 2023 році). У січні 2022 року у Норвегії продали лише 387 авто з ДВЗ.
Тим часом інші частини світу також працюють над власною забороною нових двигунів внутрішнього згоряння. Велика Британія наразі планує заборонити продаж транспортних засобів з ДВЗ до 2030 року, тоді як Каліфорнія — планує заборонити нові двигуни внутрішнього згоряння до 2035 року (інші штати США можуть наслідувати її приклад у наступні роки).