Українські моряки використовують спільноти в Telegram, щоб уникнути роботи на російських танкерах-контрабандистах
В умовах санкцій, накладених на Іран та росію, сформувався тіньовий флот – група старих танкерів, які використовуються для нелегального перевезення нафти. Українські моряки, що працюють за контрактом, використовують онлайн-мережі для обміну інформацією, щоб уникнути найму на ці судна, пише видання HakaiMagazine.
Що відомо
Спільноти в Telegram, що налічують понад 8000 українських моряків, стали майданчиком для обміну інформацією про проблемні судна, допомагаючи уникнути нелегальної роботи. Після початку війни в Україні та участі росії в тіньовому флоті, ризики для моряків значно зросли.
Український моряк Фелікс Бондар (ім’я змінено) розповів про свій досвід роботи на судні, яке постійно змінювало назву та відключало систему автоматичної ідентифікації (AIS) – явна ознака незаконної діяльності. Це судно перевозило нафту до Китаю, і після вторгнення росії в Україну, дізнавшись про справжнє призначення судна, Фелікс відмовився продовжувати роботу. Це призвело до його звільнення та залишення в порту Китаю без засобів до існування.
В Telegram з’явилося відео з місця для куріння на борту великого судна: зірвані штори, розбиті лампи та підлога, встелена попелом і склом. Молодий український палубний робітник, знімаючи сцену, каже: “Ось так п’ють на нашому судні. Я в шоці”. На запитання адміністратора Telegram про назву судна, Фелікс відповів, що судно постійно змінює назву. “Я навіть не знаю, яку назву вам сказати, — пише він українською. — Спочатку наш корабель називався “Орел”, але у Венесуелі ми були “Матадор”, а потім “Шойо Мару”.
Чат заполонив хор подібних повідомлень: історії про небезпечно зношені судна, операторів, які утримують зарплату, покинутих членів екіпажу та маніпуляції з AIS. У групі є понад 8000 моряків, які діляться своїми історіями та назвами суден, коли це можливо, щоб зібрати інформацію про проблемні судна, детально описуючи все: від суден з неякісною їжею до кораблів, де екіпажам часто затримують зарплату.
З початку 2023 року, після тривожного завдання, Бондар шукав інформацію в Telegram для моряків. Він виявив, що назва його судна була зафарбована, а AIS знову відключена. Після шестимісячного рейсу з контрабанди нафти до Китаю, екіпажу повідомили, що наступна операція почнеться в Козьмино, Росія. Бондар та інші українці на борту відмовилися працювати на контрабанді російської нафти. Оператор судна звільнив їх усіх, кинувши в порту Китаю.
Війна в Україні впливає на українських моряків по всьому світу, викликаючи у них депресію та тривогу, адже вони намагаються забезпечити свої сім’ї та переживають за безпеку своїх близьких. Деякі моряки повідомляють про фізичні та психологічні загрози, з якими вони стикаються під час роботи на таких судах. В більшості випадків ці загрози йдуть від росіян, або афілійованих з ними компаній.
Рекрутинг для тіньового флоту здійснюється через складну мережу агентств і фірм-одноденок. Деякі українські агентства також беруть участь у наймі екіпажів для російських суден, що займаються контрабандою нафти. Ці агенції часто не розкривають реальні умови праці та ризики, з якими можуть зіткнутися моряки.
Життя моряка-контрактника ніколи не було легким. Працівники часто переходять з корабля на корабель, з контракту на контракт і з країни в країну. Але зростання тіньового флоту разом з війною росії в Україні створюють новий вид ризику. Моряка українця запросто можуть ув’язнити чи залишити десь в якомусь порту, якщо в схемі присутні росіяни.
Міжнародна морська організація (IMO) закликала держави-члени до співпраці у боротьбі з тіньовим флотом, а Європейський Союз запровадив нові санкції, що вимагають прозорості щодо продажу нафти з танкерів, що належать російським компаніям. Однак міжнародні регулятори досі не приділяють достатньої уваги ролі крейсерських агентств, що надають робочу силу для тіньового флоту.
На початку цього року англійська благодійна організація Stella Maris, яка опікується благополуччям моряків, повідомила про зростання рівня депресії та тривожності серед українських моряків. Вони переживають за свої родини, майбутнє України, напруженість у відносинах з російськими моряками та страх призову до армії після повернення додому. Російські війська користуються тимчасовою нестачею зброї в Україні, спричиненою затримкою західної допомоги, що лише погіршує ситуацію для українського народу, включаючи моряків.
ІМО заохочує співпрацю між прибережними державами-членами для виявлення підозрілих операцій з передачі вантажу з судна на судно і маніпуляцій з AIS, посилаючись на ризики для “безпеки, добробуту і потенційної криміналізації екіпажу”. Європейський Союз закликав до аналогічних дій, одночасно оголосивши про нові санкції, які вимагають публічного розкриття інформації про будь-який танкер, що продається російській компанії, включаючи інформацію про покупця і продавця, що відкриває можливість для урядів втрутитися і заблокувати продаж, якщо вони вважають, що судно може потрапити до тіньового флоту.
Поки що міжнародні регулятори не коментують роль крейсерських агентств у постачанні працівників для тіньового флоту. Майбутні рекомендації можуть розширити Конвенцію про працю в морському судноплавстві, закликавши держави-члени забезпечити, щоб незалежні крейсерські агентства, які працюють на їхній території, отримували номери ІМО суден, з якими вони працюють, перш ніж оголошувати вакансії для моряків.
Поки тіньовий флот не буде взято під контроль, моряки продовжуватимуть перешіптуватися над водою і робити все можливе, щоб убезпечити себе та один одного.