Українська податкова закрила всі газові станції Авантаж: розбираємось чому

Можливо багато автовласників, які використовують газ для авто звернули увагу на те що велика мережа газових станцій «Авантаж 7» припинила свою роботу. На стелах заправних станцій окрім нульових цін є напис “Нас не зупинила війна, нас зупинила українська податкова.” Розберімось що сталось.

Як повідомила сама компанія “Avantage 7” в дописі у фейсбуці, мережа автомобільних заправних станцій “Avantage 7” 3 листопада припинила роботу на території Київської області, через претензії з боку Державної податкової служби.

“Нас не зупинила війна, нас зупиняють податківці. Неочікувано Руслан Рачинський, заступник начальника ГУ ДПС у Київській області, скасував 20 ліцензій через формальну причину — не подання зміни юридичної адреси”, – йдеться в повідомленні.

Ви вважаєте, що ми такі, що не подали зміни до ліцензій? Просто вони не можуть нічого знайти, тому вигадують формальні причини, щоб зупинити нас”, – стверджують в компанії.

Згідно з повідомленням, 3 листопада АЗС “Avantage 7” в Київської області припиняють роботу.

Водночас як випливає з повідомлення, проблеми з ліцензіями “Avantage 7” можуть мати й інше підґрунтя, пише Економічна Правда.

На існування ще однієї проблеми вказує сама мережа. “Прогнозуємо ціну на газ в Київській області – 32 гривні/літр. Чекайте”, – йдеться в повідомленні “Avantage 7”.

Отже, чому податкова служба забрала, очевидно, ліцензію у такого великого гравця на ринку газу для авто в Україні?

17 жовтня в Україні почали діяти нові правила розмитнення пального. Якщо раніше митники просили тільки сертифікат походження пального, то тепер вимагають документи про весь шлях автогазу від заводу-виробника до самого кордону.

Метою запровадження нових правил розмитнення пального було, начебто, зупинити імпорт до України дешевого автогазу російського походження. Відзначається, що частка російського пального на українському ринку могла сягати 20%.

При цьому, у відкритих джерелах можна знайти посилання на документи, які начебто вказують, що російський автогаз міг потрапляти в Україну, у тому числі через мережу АЗС “Avantage 7”.

Що таке мережа «Авантаж 7»

Під брендом «Авантаж 7» працює 89 автозаправок у Київській, Хмельницькій, Чернігівській, Черкаській, Чернівецькій областях. Половина мережі – це тільки газові заправки, пише Forbes. 80% паливних продажів – автогаз, 20% – бензин і дизель, за даними компанії.

50 заправок записані на ТОВ «Авантаж-7», решта – на інші юрособи. Виручка цієї компанії за 2022 рік – 6,2 млрд грн, прибуток – 113 млн грн. За півроку 2023-го дані співставні: 3,3 млрд грн виручка, 51,5 млн грн прибуток, за даними YouControl.

Середні продажі заправки «Авантаж 7» – близько 5 т пального на добу, за оцінкою Сергія Куюна, директора консалтингової групи «А-95». Компанія за місяць простою зупинених заправок втратить приблизно 652,4 млн грн на місяць, свідчать підрахунки на основі даних «А-95».

«Авантаж 7» – один з найбільших постачальників автогазу, каже Куюн. Цьогоріч п’ятірка найбільших імпортерів автогазу – «Західекотоп», «Авантаж 7», «БРСМ», «Надежда», ОККО, каже Олександр Сіренко, аналітик «НафтоРинку».

Закриття АЗС компанії співпало з різким зростанням цін на автогаз в Україні, через безпрецедентне посилення перевірок на кордоні.

Як пише Forbes, формальна причина скасування ліцензії – неподання зміни юридичної адреси, кажуть у компанії. «Авантаж 7» у жовтні вирішила перенести центральний офіс з Києва до Вінниці. Податкова затягнула розгляд документів, а коли сплив термін – скасувала ліцензії, кажуть в компанії. По суті, це виглядає на звичну для української податкової схему, де закривають цілі підприємства через те що, або до них приходили з вимаганням хабаря і їм не дали, або ж коли владі не подобаються якісь бренди чи бізнеси. Особливо, якщо компанія швидкозростаюча й успішна. Так було, наприклад, з деякими великими міжнародними  IT компаній з українським головним офісом та українським власником.

Чому компанія хотіла переїхати до Вінниці? Податківці з листопада 2022-го провели понад 169 перевірок в мережі, виписали мільйонні штрафи, частину з них компанія оскаржує у судах. «У Київському регіоні судова система працює дуже повільно, тому вирішили перенести центральний офіс у Вінницю», – кажуть в компанії.

У податківців виникли підозри до компанії. «Авантаж 7» платить менше податків у розрахунку на літр проданого пального, ніж більшість конкурентів. У першому кварталі 2023-го «Авантаж 7» сплатила 44 копійок податків з літра пального, свідчить дослідження ІСЕТ та CASE Ukraine. Тоді як ОККО і Socar сплатили близько 2 грн податків з літра пального.

У відповідь на дії податкової, 1 листопада компанія підвищила ціни на усі нафтопродукти на 5 грн. Проте ціни на стелі «Авантаж 7» все ще одні з найнижчих. Автогаз – 28,62 грн/л; бензин – А-95 по 51,62 грн/л, пише minfin.com.ua.

«Ніхто не розуміє, як при таких цінах можна бути прибутковим», – каже один з учасників ринку на умовах анонімності через чутливість питання.

Чи мали б результати бути однаковими у різних мереж? «По податках на літр можливі аномалії», – каже фахівець Економічної експертної платформи Олег Гетман, який допомогав в підготовці дослідження CASE Ukraine. У розрахунок включено податок на прибуток, який може залежати від багатьох факторів, зокрема боргів та інвестицій, казав у вересні Куюн.

У компанії такі показники пояснюють тим, що 80% паливних продажів мережі – це автогаз. «Авантаж 7» не може платити 2 грн податків з літра, бо різниця між ціною закупівлі й продажу автогазу – теж 2 грн, за даними компанії. Крім того, компанія оформила магазини при заправках як окрему юрособу, тож їхні податки дослідження не враховує, пояснює Чирич.

«Тому не чекайте таких результатів, як в ОККО», – наполягає власниця мережі.

Що робитиме «Авантаж 7» і хто може бути наступним

Податкова мала право скасувати ліцензію компанії через неподання зміни юридичної адреси, каже Дмитро Лазебний, адвокат юрфірми «Ілляшев та Партнери». З початку літа 2023-го було чотири подібні випадки, додає він.

Які варіанти дій компанії? «Авантаж 7» за допомогою заяви про забезпечення позову може домогтися роботи заправок за старими ліцензіями аж допоки суд ухвалить рішення у справі, каже Лазебний. Одночасно з цим компанія може подаватися на отримання нових ліцензій, додає адвокат.

Компанія оскаржуватиме рішення податкової у суді та буде подавати документи для отримання нових ліцензій, підтверджує Царенко.

Хто може бути наступним? Всі конкуренти великих мереж, адже малі гравці ринку мають менше можливостей протистояти українському законодавству. Але й в Україні є багато лазівок для нечесних підприємців і для влади. Тому конкурентна боротьба продовжиться. Але на жаль влада України всі такі закриття підводить під боротьбу з російським впливом чи російськими бізнесами. Але, як виявилось, влада не бачить на другому році війни очевидних колаборантів прямо в себе під боком. Що, нажаль, виливається в дуже погані наслідки для українців.

Ви читаєте незалежне україномовне видання "SUNDRIES". Ми не належимо ні олігархам, ні депутатам. Отож ми потребуємо Вашої підтримки для розвитку та збереження незалежності. Підтримайте нас!

Цей веб-сайт використовує файли cookie, щоб покращити ваш досвід. Ми припустимо, що ви з цим згодні, але ви можете відмовитися, якщо хочете. Прийняти Читати більше